Länsförsäkringar

Utskriftsvänlig PDF

Länsförsäkringar har lokala kontor med en gemensam infrastruktur i moderbolaget samt en lång historia i Sverige. Länsförsäkringsgruppen driver flera verksamheter med en bankavdelning som erbjuder finansiella tjänster inom bland annat bolåneverksamhet. Länsförsäkringar är ett kundägt aktiebolag vilket innebär att de inte omfattas av några krav av externa aktieägare samt att goda finansiella resultat kan ge återbäring för medlemmar.

Deras bolån är konkurrenskraftiga i sin boränta och man har goda villkor för sin utlåning. Många som är kunder hos Länsförsäkringar tidigare känner en trygghet i deras verksamhet då de inte upplevs lika vinstinriktade som andra banker. Eftersom vinsten företaget gör även gynnar dig som kund upplever många det som en bank som alltid har kunden i fokus.

Fördelar

  • Ägs av kunderna
  • Låg boränta vid lång bindningstid

Nackdelar

  • Rörigt upplägg mellan regionskontoren

Sammanfattande betyg

Ansökningsprocess
Kostnader
Ränterabatter
Produkter utöver bolån
Support
Villkor & krav

Totalbetyg

av 5

Ansökningsprocess

4.0/5

En ansökan om lånelöfte / bolån kan enkelt göras via Länsförsäkringars hemsida. Där fyller du i information kring lånet och din nuvarande ekonomiska situation samt uppgifter om dig själv. Efter att du angett alla relevanta uppgifter kommer din förfrågan att skickas och hanteras av bankpersonal. Handläggningstiden och hur mycket kontakt du behöver ha med banken beror till stor del på din ansökan. Är det vissa uppgifter som måste kompletteras eller som banken inte kan bedöma kan det krävas möten och handläggningstiden blir då längre.

Kostnader

3.5/5

Länsförsäkringar har en konkurrenskraftig bolåneränta. Främst är det de lån med en längre bindningstid som har en väldigt förmånlig snittränta. För de som binder sitt bolån på årsbasis är Länsförsäkringar ett mycket bra alternativ räntemässigt. I övrigt tillkommer vissa avgifter i samband med bolånet som hos alla banker som till exempel en aviavgift. Likt övriga banker tar de även ut fördröjningsavgifter och liknande om du faller efter med betalningarna.

Ränterabatter

2.5/5

Länsförsäkringar har inga angivna ränterabatter. Istället anger de att bolåneräntan påverkas av ränteläget, din belåning, din ekonomiska förmåga och den säkerhet som banken har. Det här innebär att Länsförsäkringar inte verkar ta hänsyn till tidigare affärer med banken eller liknande omständigheter.

Produkter utöver bolån

4.5/5

Länsförsäkringar erbjuder flera tjänster kring ditt bostadsköp. Bland annat erbjuder de ett överbryggningslån för dig som är i processen av att sälja din gamla bostad samtidigt som du spekulerar i att köpa en ny.

De erbjuder även ett bolåneskydd, en så kallad ”Bo kvar-försäkring”, vilket hjälper dig att hantera ditt bolån vid dödsfall, arbetslöshet och liknande omständigheter. Eftersom Länsförsäkringar i grunden är ett försäkringsbolag har de ett väl utvecklat låneskydd.

Support

4.0/5

Supporten hos Länsförsäkringar är tillräcklig, men inte den man kan förvänta sig av en större bank.

  • Telefon. Länsförsäkringar erbjuder support via telefon under 8-22 på vardagar. De erbjuder även support under helger på samma tider.
  • Mail. Support finns även via mail. Hur snabbt dessa besvaras framgår dock inte.
  • Frågor och svar. Länsförsäkringar har en mycket väl utvecklad del av sin hemsida under ”frågor och svar”. Här hittar du svar på både generella och mer specifika frågor.

Länsförsäkringar har lokala kontor med egna supporttider, därför kan öppettiderna variera beroende på om du söker ditt lokala bankkontor.

Villkor & krav

4.0/5

För ditt bolån hos Länsförsäkringar finns det en del krav på dig som låntagare. Dels kommer man att bedöma din skuldkvot. Det vill säga ditt lån kommer baseras på dina ekonomiska förhållanden och hur mycket du redan har belånat dig. Du kan med andra ord inte ansöka om mer lån än vad din ekonomi klarar av (som hos de flesta banker). Även bostaden som säkerhet kommer att bedömas. Godkänns den inte som säkerhet hos banken kan din låneansökan komma att avslås.