Skandia

Utskriftsvänlig PDF

Skandiabanken startades 1994 som Sveriges första renodlade telefonbank. Idag har man utökat sin verksamhet och erbjuder sina tjänster i huvudsak via internet istället för via telefon. Skandiabanken är helägt av försäkringsbolaget Skandia och har inga bankkontor utan erbjuder istället personlig rådgivning via telefon och internet, något som många kunder uppskattar.

Inom bolån erbjuder de utöver en bra bolåneränta även flera tjänster som kan hjälp dig som ska köpa en ny bostad. Bland annat erbjuder de låneskydd för dig som tar bolån, vilket knappast är överraskande med tanke på deras försäkringsverksamhet.

Fördelar

  • Transparenta ränterabatter
  • Internetbaserat

Nackdelar

  • Accepterar sällan betalningsanmärkningar

Sammanfattande betyg

Ansökningsprocess
Kostnader
Ränterabatter
Produkter utöver bolån
Support
Villkor & krav

Totalbetyg

av 5

Ansökningsprocess

4.0/5

Att ansöka om ett bolån hos Skandia är mycket enkelt tack vare en välutvecklad internettjänst. Du fyller enkelt i ett formulär för att få ditt lånelöfte i tre steg på hemsidan. Handläggningstiden varierar beroende på komplexiteten i bolånet.  Beroende på hur ditt ärende bedöms kan det krävas en fysisk handläggning men eftersom processen är tänkt att vara internetbaserad är detta ovanligt. Handläggningstiden för bolån ligger i nuläget på ca 6 bankdagar.

Kostnader

4.0/5

Skandias räntor är i genomsnitt mycket konkurrenskraftiga. Eftersom de är väldigt öppna med vilka ränterabatter som ges är det troligt att många har ett bolån till bra villkor hos Skandia. Eftersom boräntan inte är lika förhandlingsbar som hos vissa andra banker kan du som har ett starkt förhandlingsläge dock komma att få lägre bolåneränta hos en annan bank. Skandias räntor ligger historiskt sett kring branschsnittet för de allra flesta bindningstider.

Ränterabatter

4.0/5

Skandia är mycket öppna med vad som kan ge dig en lägre ränta på bolånet. Dessa faktorer är:

  • Vardagspaket
  • Sparkapital
  • Månadssparande
  • Lånebelopp
  • Belåningsgrad (lånebelopp i förhållande till marknadsvärde på bostaden)
  • Återbetalningsförmåga

Detta innebär att dessa grunder är det som kan ge dig en lägre bolåneränta än vad som annars anges som listränta.

Produkter utöver bolån

4.0/5

Skandia försöker erbjuda som kunder ett paket av banktjänster och erbjuder därför flera olika tjänster med koppling till bolånet och bostadsköpet. Bland annat erbjuder man ett överbryggningslån som kan hjälpa dig att betala dubbla boendekostnader under den tid du både säljer och köper en bostad. Eftersom man även bedriver försäkringsverksamhet inom samma koncern har man även låneskydd som hjälper dig vid förlorad arbetsförmåga. Försäkringen betalar dina lånekostnader så att du kan behålla din bostad även utan inkomst.

Support

4.0/5

Supporten hos Skandia är välutvecklad och du kan kontakta Skandia under stora delar av dygnet alla dagar i veckan.

  • Telefon. På telefon kan du nå Skandia alla dagar mellan 06-24 vilket innebär att du inte bör ha några problem med att få hjälp och svar på eventuella frågor.
  • Rådgivning. På hemsidan kan du enkelt boka möte för personlig rådgivning.
  • Frågor och svar. Du kan läsa tidigare frågor och svar på hemsidan, vilket ger svar på flera generella frågor.
  • Mail. Du kan även nå Skandias kundtjänst via mail där du kan ställa frågor och få svar.

Villkor & krav

3.5/5

Skandias krav på dig som låntagare är flera. Dels har man ett krav på en maximal skuldkvot på 500% vilket innebär att du inte får låna mer än 5 gånger din årsinkomst. Sedan baseras villkoren för ditt bolån främst på de faktorer som nämns under ränterabatter. För nyproduktioner görs inget undantag från amorteringskravet hos Skandia. Utöver detta krävs att du inte har skulder hos kronofogden och en god ekonomisk situation i övrigt.