Bolån

Uppdaterad: 18 februari, 2021

Många uppstickare på bolånemarknaden erbjuder helt digitala bolån. För att de mer traditionella bankerna ska kunna matcha deras erbjudanden kan de vara tvungna att gå samma väg.

Samhället blir mer och mer digitaliserat. Snart kan även bolåneprocessen vara helt digital. Nya uppstickare som erbjuder digitala bolån har fått fart på diskussionerna. Handelsbanken är inte helt främmande till att införa digitala bolån.

Bolåneprocessen kan bli helt digitaliserad

På senare tid har nya aktörer tagit sig in på bolånemarknaden. De har lyckats erbjuda mycket förmånliga lån med lägre räntor än storbankerna.
Detta har varit möjligt mycket tack vare att lånen är digitala och inga mellanhänder krävs. För att de mer traditionella bankerna ska kunna matcha alla nya aktörers erbjudanden kan de vara tvungna att gå samma väg.
– En digitaliserad bolåneprocess frigör tid på kontor och ökar effektiviteten, sa Handelsbankens vd Anders Bouvin, på en presskonferens.
För bankerna som inte är digitaliserade rinner kostnaderna iväg väldigt fort. Enligt Anders Bouvin kostar bara administrationen av bolån en halv miljard kronor varje år för Handelsbanken. Att den framtida låneprocessen hos Handelsbanken ska bli digital är med andra ord inte någon omöjlighet.

Rådgivning kommer öka på nätet

Om Handelsbanken skulle börja förmedla sina bolån digitalt anser Anders Bouvin att det skulle krävas en hel del effektiva verktyg för både kunder och kontor. Han tror att kundernas behov av rådgivning snarare kommer öka om allt blir digitalt.
Han pekar på att det gällande bolån finns en hel del man som kund vill diskutera, exempelvis bindningstider och amorteringsnivåer.

Flera storbankerna har uppmärksammat de nya aktörerna

Alla nya aktörer som har kommit fram på marknaden har fått de mer etablerade bankerna att tänka till. Konkurrensen hårdnar och det är något som både Nordea och Swedbank har uppmärksammat.
Nordeas vd Casper von Koskull tror att man kommer gå igenom en period där man väntar och ser vad andra aktörer väljer att göra. Men man anser samtidigt att man är konkurrenskraftiga.
– Vi har visat att vi kan spela med, säger han.
Även Swedbank följer utvecklingen noggrant. Man menar att det som händer just nu på marknaden påverkar det egna företaget där man hela tiden måste granska sig själva, sina erbjudanden och sin prissättning

Joakim Ryttersson
Skribent Joakim Ryttersson Expert inom bostad & ekonomi [email protected]