Gör flyttanmälan

Utskriftsvänlig PDF

En flyttanmälan görs för att myndigheter ska få korrekta uppgifter om var du bor. När du flyttar måste du göra en flyttanmälan för att din folkbokföring ska stämma. Du ska enligt lag vara folkbokförd där du bor, och det är ditt ansvar att ordna flyttanmälan. Om du vill kan du även adressändra och ordna eftersändning av post.

Gör flyttanmälan för att ändra folkbokföring

En flyttanmälan ändrar din folkbokföringsadress, vilket påverkar myndighetsutskick. Det kan exempelvis vara från Pensionsmyndigheten, CSN eller Skatteverket. Din bostadsort påverkar ofta din skatt eftersom du betalar kommunalskatt i kommunen där du bor. Folkbokföringen påverkar också vilken vallokal du ska gå till för att rösta i allmänna val och kan också påverka bostadsbidrag, barnbidrag och liknande.

Flyttanmälan görs hos Skatteverket

Att göra en flyttanmälan är gratis och görs i huvudsak via Skatteverket. Andra tjänster som erbjuder flyttanmälan är en förenkling av detta. Det är enkelt att göra flyttanmälan hos Skatteverket. Du får gå igenom följande steg:

  1. Se över dina nuvarande uppgifter. I det första steget kan du se vilken adress du är folkbokförd på i dagsläget.
  2. Fyll i vilka som flyttar. När du gör flyttanmälan kan du göra det för dig själv och de andra som är folkbokförd på samma adress som dig. Om hela familjen ska flytta kan du alltså ordna allas flyttanmälan på samma gång. På så sätt kan du göra flyttanmälan åt dina barn.
  3. Ange din nya adress. Uppge adressen till den nya bostaden du ska flytta till. I det här skedet kan du även ange ett inflyttningsdatum (när du vill att flyttanmälan ska gälla från) och om din flyttanmälan är tillfällig eller tills vidare.
  4. Granska uppgifterna och godkänn. I detta steg ska du godkänna att uppgifterna är korrekta. Du kan signera med Bank-ID eller någon annan e-legitimation.
  5. Få en kvittens. När du har godkänt din flyttanmälan får du en kvittens som bevisar att du har gjort en flyttanmälan.

Eftersom du kan ange när flytten faktiskt ska ske kan du göra flyttanmälan så fort du vet vilket datum du ska flytta. Det bör dock göras minst fem arbetsdagar innan du flyttar och senast en vecka efter att du har flyttat.

Har du frågor om din folkbokföringsadress kan du läsa mer om folkbokföring. För att göra själva flyttanmälan går du in på Skatteverkets hemsida.

Eftersändning av post – få din post till rätt adress

När du gör en flyttanmälan ändras din folkbokföringsadress, vilket är den adress myndigheter och vissa företag hämtar information från. Men alla företag hämtar inte informationen från Skatteverket, och därför kan det vara bra att ordna med eftersändning av post. Eftersändning av post kan i regel göras på två olika sätt.

Alternativ 1. Adressändra och eftersänd posten

Adressändring.se är en kommersiell tjänst som erbjuder sätt att hantera din post vid flytt. Med deras tjänst kan du adressändra och även begära eftersändning av post.

  • Adressändring. Genom en adressändring ändras din adress hos de postoperatörer som Adressändring har avtal med. Det är exempelvis PostNord och andra utdelare av post. Att adressändra är kostnadsfritt och om du inte väljer eftersändning kommer din post istället returneras till avsändaren.
  • Eftersändning av post. Om du även vill begära eftersändning av post tillkommer en kostnad för detta. Oftast betalar du en viss summa för 12 månader av eftersändning. Det finns rabatt för unga och studenter. När du har eftersänt din post skickas den till den nya adressen du har flyttat till.

Att adressändra tar i regel fyra arbetsdagar om du godkänner med e-legitimation och nio arbetsdagar om du inte direktbekräftar ändringen. Du kan välja vilket datum adressändringen ska börja gälla, så du kan adressändra så fort du vet vilken adress du ska flytta till.

Alternativ 2. Eftersänd post gratis

Om du vill eftersända din post gratis kan du behöva räkna med lite mer arbete. Du kan fortfarande göra en gratis adressändring hos Adressändring.se men ska då välja ”utan eftersändning”. Istället får du ordna eftersändning gratis vilket du kan göra genom att:

  1. Skaffa en digital brevlåda. Allt fler företag ansluter sig till digitala brevlådor som gör att du kan få din post direkt i mejlen i stället. De flesta digitala brevlådor är gratis.
  2. Kontakta företag du regelbundet får post från. Om du brukar få post från företag kan du själv höra av dig till dem och berätta att du ska flytta. Det är särskilt bra att göra om du exempelvis har en tidningsprenumeration. Många företag erbjuder kan även skicka posten via mejl i stället, och på så sätt slipper du oroa dig över din post.
  3. Hör av dig till vänner. Om du har vänner eller bekanta som brukar skicka brev till dig är det bra att kontakta dem för att uppdatera din adress.

Flytthjälp Flyttpacka

Filip Svensson

Boende-skribent

filip.svensson@boupplysningen.se

4 Relaterade frågor & svar

Staffan Winell skriver:

https://www.adressandring.se/ hittar jag inte ”.. välja ”utan eftersändning””, är er info fel?

Filip Svensson skriver:

Hej Staffan,
Det är möjligt att den information har tagits bort från adressändrings hemsida. Vi får i så fall se till att uppdatera vår information i veckan. Det du kan göra är att kontakta adressändring och fråga.

Du kan även göra en vanlig flyttanmälan hos Skatteverket. De sprider uppgifterna till många myndigheter och företag. För att få övrig post får du antingen beställa eftersändning eller själv kontakta privatpersoner, föreningar eller tidskrifter du prenumererar på, som du vill ska ha din adress. Lycka till!

Klas Rehn skriver:

Hej.
Om jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand och vill ha min post till min nuvarande adress, vilket är då det smidigaste och bästa alternativet för detta?

Tack på förhand

Christoffer - BoUpplysningen.se skriver:

Adressandring.se – och beställa tillfällig eftersändning.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *

Vad du behöver veta om kommentarerna på BoUpplysningen