Privatekonomi

Uppdaterad: 16 mars, 2023

Renoveringar tenderar att bli dyra, men en artikel från Svenska Dagbladet avslöjar att de är dyrare än nödvändigt. Hantverkare redovisar förhöjda inköpspriser på fakturan, till förmån för sin egen ficka.

Ofta är hantverkare väldigt måna om att själva köpa in material tills projekt. Det är något den genomsnittlige svensken går med på, då få kan tillräckligt om VVS eller el för att göra det själva.
Det visar sig dock nu att ohederliga elinstallatörer och VVS-firmor utnyttjar okunskapen till sin fördel. Svenska Dagbladet avslöjade nyligen hur kunder skörtas upp när fakturan kommer. En dold rabatt kostar kunden tusentals kronor extra.

Hantverkare skörtar konsumenter på pengar

Prishöjningarna tillkommer i materialpriserna. Somliga beskyller kunskapsmonopolet för kryphålet – det är lätt att lita på att den som kan mest vet bäst.
Till följd kan hantverkarna höja priserna på material med tusentals kronor, utan att någon ifrågasätter dem. De presenterar till och med de höjda priserna som rabatterade.
De ledande materialförsäljarna, Ahlsell och Dahl, vill dock inte beblanda sig med kontroversen.
– Vi kan varken ge råd till installatörerna i detta eller försöka styra deras prissättning. I övrigt har jag inget att tillägga, besvarar Dahls vd Göran Dahlin SvD:s utfrågning.

Kostnadens döljs av bruttopriset

Praktiken är vedertagen inom branschen. Det finns till och med ett utarbetat system, och ger sken av att kunden får ett bra erbjudande.
När byggarbetare handlar som företag få de handla för bruttopriset, vilket innebär en rabatt på mellan 80 – 90 procent. När de sedan fakturerar kunden för materialkostnader, minskar de rabatten och behåller mellanskillnaden.
De presenterar dock fortfarande kostnaderna som rabatterade för kunden, trots att de enligt SvD:s källa ibland kan behålla så mycket som tusentals kronor.
Ahlsells vd, Claes Seldeby, kommenterade kritiken. De anser sig inte ha gjort något fel.
– Systemet med bruttopriser är inte riktat mot konsument. När det gäller de priser som installatören tar ut är det en fråga mellan installatören och konsumenten, säger Seldeby.

Joakim Ryttersson
Skribent Joakim Ryttersson Expert inom bostad & ekonomi [email protected]