Boupplysningen
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Boupplysningen logotyp Gå till startsidan
  • Köpa
  • Sälja
  • Hyra
  • Hyra ut
  • Byta
  • Flytta
  • Tjänster
    • Bolån
    • Bredband
    • Elavtal
    • Flytthjälp
    • Hantverkare
    • Hemförsäkring
    • Hyra förråd
    • Kontantinsatslån
    • Larm
    • Mäklare
    • Städhjälp
Hem » Hyra ut bostad » Inventarielista

Inventarielista

En inventarielista är en lista över de saker som lämnas kvar vid uthyrning av möblerade rum, lägenheter, hus. Med en inventarielista så kan du och din hyresgäst minimera risken för eventuella tvister om skador som kan uppstå under hyresperioden. En inventarielista ska alltid signeras av båda parter för att vara giltig.

Var noggrann i inventarielistan

När du ska hyra ut din bostad möblerad är det viktigt att du skriver en så noggrann inventarielista som möjligt för att försäkra dig om att inget lämnas åt slumpen. Om du missar att inkludera en av dina saker som lämnats kvar i lägenheten kan du inte åberopa att det är hyresgästen som är ansvarig att ersätta denna.

Tips! För att förenkla dokumentationen av dina inventarier är ett tips att använda Boupplysningens mall för inventarielista. På så vis kan ni känna er säkra på att inventarielistan har upprättats på ett korrekt sätt.

Ett tips som är bra att tänka på när du skriver ner vilka inventarier du lämnar kvar är att notera och skriva ner anmärkningar. Det kan exempelvis vara om du har en soffa som är lite nedsliten eller om du har en matta som redan råkar ha en missfärgning. Genom att tydligt beskriva skicket på möbler och övriga saker kan du undvika en eventuell konflikt med hyresgästen i slutet av hyresperioden.

Så listar du på bästa sätt inventarierna

Om du ska hyra ut en större bostad eller bara råkar ha mycket prylar kan det vara svårt att veta vart man ska börja, vilka möbler som bör stå högt upp på listan eller om man ska kategorisera in möblerna. Nedan följer några tips på hur du på bästa sätt kan strukturera upp inventarielistan.

  1. Skriv rum för rum. Enklast är att upprätta listan genom att ta rum för rum. När du gått igenom ett rum och alla inventarier samt dess skick har antecknas spärrar du kolumnen genom att dra en linje.
  2. Skriv antal av samma sort. För att slippa skriva upp till exempel “vit köksstol” flertalet gånger i listan är ett tips att du i varje rum sorterar upp inventarierna till art och antecknar antalet som finns i rummet.
  3. Vitvaror räknas också. Anteckna om det finns vitvaror såsom kylskåp, frysskåp eller andra installationer! De räknas också som inventarier.
  4. Övriga utrymmen. Glöm inte att notera vilka inventarier som lämnas kvar i andra utrymmen, exempelvis om du har två solstolar på balkongen eller en hyllannordning i källarförrådet.

Komplettera listan med bilder

För att förtydliga inventarielistan ytterligare är ett tips att du som uthyrare komplimenterar listan med fotografier. Gå lös i bostaden och fotografera allt från sängen och bokhyllan till den små dessertskedarna. För båda parters skull kan det vara skönt att bildbevis om man skulle bli oense vid hyresperiodens slut.

Visa inventarielistan för hyresgästen

Vad som är viktigt att tänka på är att du som uthyrare måste visa upp inventarielistan för hyresgästen och att båda parterna signerar listan. Utan signaturer är nämligen inte listan giltig. Om du fotograferat sina saker glöm inte att visa upp även dessa för hyresgästen.

Tips! Båda parter måste signera listan för att den ska vara giltig. Glöm heller inte att uppge vilket rum eller bostad inventarielistan avser.

Hyresgästen måste alltså godkänna att de möbler och saker som finns på listan finns i bostaden i det skicket listan anger. Genom att ni signerar skapas en överenskommelser där uthyraren överlämnar ansvaret för inventarierna till hyresgästen och hyresgästen erkänner sitt ansvar för sakerna som uthyraren lämnar kvar i lägenheten.
Ett tips är att lämna och signera inventarielistan i samband med att ni skriver andrahandskontrakt.

Hänvisa till inventarielistan om något är trasigt

Om något på inventarielistan skulle vara sönder eller ha skadats när du får tillbaka din bostad, så är det tydligt vem som är ansvarig och står för ersättningen. Av samma anledning är det viktigt att inventarielistan uppger vad som var skadat innan bostaden hyrs ut. På så sätt kan hyresgästen känna sig trygg eftersom att denna inte löper någon risk att bli oskyldigt anklagad för att ha haft sönder en möbel eller sak i bostaden.

Relaterade sidor

  • Besittningsskydd
  • Hyra ut bostad till företag
  • Hyra ut bostadsrätt i andra hand
  • Hyra ut hus
  • Hyra ut hyresrätt i andra hand
  • Hyra ut rum
  • Hyra ut via Airbnb
  • Skriva bostadsannons
  • Skälig hyra
Filip Svensson
Filip Svensson Boende-skribent filip.svensson@boupplysningen.se

Kommentarer

Följ diskussion
Meddela mig om
guest
Integritetspolicy
guest
Integritetspolicy
4 Kommentarer
Nyast
Äldst Populärast
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Jonathan Franzen
Jonathan Franzen
9 månader sedan

Hej! Jag har en följdfråga, vi har hyrt en lägenhet I 2 år som kom möblerad och nu när vi flyttar så ser hyresvärden att det är en stor fettfläck på soffbordet i vardagsrummet. Hon vill nu ha pengar för detta men vi tycker det går under normalt slitage?

Vi har Använt bordet och bara ätit mat på det med det har uppkommit en fläck.

Är vi betalskyldiga?

0
Svara
Evelina
Evelina
Svar till  Jonathan Franzen
9 månader sedan

Hej Jonathan,

Det är tyvärr svårt att säga om fettfläckarna räknas som normalt slitage eller inte. Det som avgör är om fläcken har uppkommit av vårdslöshet eller om den hade gått att undvika. Beror det på vårdslöshet är ni skyldiga att ersätta hyresvärden för kostnaden.

Hyresvärden får bara kräva er på den faktiska kostnaden för att byta ut bordet eller bordsskivan till en motsvarande möbel av samma värde.

Vill ni ha vidare råd om hur ni kan avgöra frågan får jag hänvisa till Hyresgästföreningen.

0
Svara
Ulrika
Ulrika
1 år sedan

Hej,
Min väninna har hyrt ut sin bostadsrätt möblerad. Avtal finns o deposition. Nu när hyresgästen skulle flytta ut upptäcktes en mängd olika skador på både möbler samt fast interiör. Bla spegel trasig, glas till taklampa, kran i köket hänger löst, skador på golvlist till badrum pga stått vatten lång tid på badrumsgolvet, dock inga fuktskador då min vön haft ditt en besiktningsman för att kolla det, + andra saker som är skadade. Vad gäller?

0
Svara
Evelina – Boupplysningen.se
Evelina – Boupplysningen.se
Svar till  Ulrika
1 år sedan

Hej Ulrika,

Din väninna kan kräva ersättning av hyresgästen för skadorna, om de beror på vårdslöshet och inte rena olyckshändelser. Men då måste din väninna kunna bevisa att skadorna har uppstått under uthyrningen. Det lättaste sättet att göra detta är om det finns ett besiktningsprotokoll eller liknande från innan hyresgästen flyttade in. Det kan också räcka om det finns foton av hur lägenheten såg ut innan hyresgästen flyttade in.

0
Svara
Boupplysningen
Boupplysningen
  • Comparico AB
  • Väderkvarnsgatan 22B
  • 753 29 Uppsala
  • Org nr: 556851-2321
Sidor
  • Partners
  • Tjänster
  • Om Boupplysningen
  • Press och media
  • Kontakta oss
Följ oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Användarvillkor
  • Cookies
  • Integritetspolicy