Inkassokrav direkt vid sen hyra

29 april, 2019
  • 29 april, 2019
Man och kvinna med brev från inkasso

Många hushåll som glömmer att betala hyran får inkassokrav direkt istället för påminnelse. Foto: Damir Khabirov/Shutterstock.com

De flesta bostadsbolagen skickar ut inkassokrav direkt vid utebliven hyra, skriver Hem och Hyra. Det leder till dyrare kostnader och risk att hamna hos Kronofogden. Bostadsbolagen tycker inte att de ska behöva påminna om en hyra som betalas samma tid varje månad.

Den som är sen med att betala hyran kan inte alltid förvänta sig att få en påminnelseavgift. I 80 procent av de allmännyttiga bostadsbolagen blir det inkassokrav direkt. Det ger både extra kostnader och innebär en ökad risk att hamna hos Kronofogden, vilket innebär ökad risk för vräkning.

I Sabos, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, riktlinjer står det att en hyresvärd bör skicka ut en påminnelseavgift vid försenad hyra och först om den uteblir bör ett inkassokrav skickas ut.

Riktlinjerna är bara en rekommendation

Enligt Sabo själva är riktlinjerna bara en rekommendation och inget som bostadsbolagen måste följa. Tove Höckert, som är jurist hos Sabo, säger att det kan vara god sed att skicka ut en påminnelse, men det finns inget krav.

De bostadsbolag som skickar ut inkassokrav direkt vid sen hyra gör det eftersom de tror att hyresgästerna ska skärpa till sig när det gäller betalningen. Många gånger dimper inkassokravet ned i brevlådan redan efter fem dagars försening. Med det tillkommer en inkassoavgift på ytterligare 180 kronor.

Bostadsbolagen ska inte behöva påminna om hyran

Några bostadsbolag som inte skickar ut påminnelser är Stockholmshem, Familjebostäder och Poseidon. De tycker att ärendena ska gå fort att hantera och skickar därför ut inkassokraven direkt. Thomas Mundebo som arbetar på Stockholsmhem säger dessutom att bostadsbolagen inte ska behöva skicka ut påminnelser när hyra betalas samma tid varje månad.

Alla bostadsbolag delar dock inte Mundebos syn. Skövdebostäder tycker det är viktigt att skicka ut påminnelser eftersom att det kan ske misstag, exempelvis att betalningen går till fel konto. Halmstads Fastighets AB gör även hembesök och tar hjälp av Försäkringskassan eller socialtjänsten. På så vis har de fått ned antalet vräkningar i sina bostäder.

Filip Svensson

Boende-skribent

filip.svensson@boupplysningen.se

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *

Vad du behöver veta om kommentarerna på BoUpplysningen