Allt fler vill ha ett rum i bostaden som är helt fritt från teknik.

Bostadsmarknaden

Uppdaterad: 18 februari, 2021

Tekniska prylar är idag en del av vår vardag. Tekniken finns överallt och hela tiden. En undersökning från Sifo visar dock att en klar majoritet av svenska befolkningen gärna skulle ha ett rum i bostaden som är helt fri från teknik.

Varje dag möts vi av ny teknik. Nya tekniska uppfinningar göra många gånger vår vardag mycket enklare. En ny studie från Sifo, på uppdrag av Svensk Fastighetsförmedling, visar dock att det råder delade meningar om den nya tekniken.
Svensk Fastighetsförmedling har för sjätte gången presenterat sin Trendrapport där svenskarna får ge sin syn på digitaliseringen inom bostadsbranschen. I rapporten framkommer det att en klar majoritet, 58 procent, gärna har ett rum i bostaden som är helt fritt från teknik.

Fler kvinnor vill ha teknikfria rum

Det är fler kvinnor än män som är positiva till ett rum utan någon teknik. 62 procent av kvinnorna kan tänka sig att ha ett teknikfritt rum medan motsvarande siffra för männen är 52 procent.
Förvånande nog är det äldre mellan 66-79 år som är minst positiva till ett rum utan teknik medan det är yngre mellan 16-29 år som ställer sig mest positiva till det. Petra Wester som är tillförordnad vd på Svensk Fastighetsförmedling tror det kan beror på att den tekniska utvecklingen gått så snabbt och det är främst yngre som har anammat den.
– Den snabba utvecklingen och vår ständiga närvaro i sociala medier är något som kan bidra till att så många svenskar är positiva till ett teknikfritt rum, säger Petra Wester.

Svenskarna vill inte se digitala visningar innan de köper bostad

Svensk Fastighetsförmedling har även tagit reda på hur svenskarna ställer sig till teknik som VR när det kommer till bostadsvisningar. Knappt 20 procent av svenskarna ställer sig positiva till digitala visningar. De allra flesta vill se bostaden fysiskt innan de lägger ett bud.
Petra Wester förstår att digitala visningar inte behöver vara köpgrundande men det kan ändå ge konsumenterna en uppfattning om hur bostaden ser ut. Det gör det lättare att sedan välja ut vilka fysiska visningar man vill gå på.

Joakim Ryttersson
Skribent Joakim Ryttersson Expert inom bostad & ekonomi [email protected]