person letar bostad onlineAlla sju uthyrningssajter i Konsumentverkets granskning visade på brister som bryter mot marknadsföringslagen. Foto: Tero Vesalainen/Shutterstock.com

Bostadsmarknaden

Uppdaterad: 18 februari, 2021

Uthyrningssajter som marknadsför lediga hyresbostäder och fördelaktiga erbjudanden är inte alltid att lita på, skriver Hem & hyra. Sju sajter som granskats av Konsumentverket brister i sin användarinformation, vilket har lett konsumenter omedvetet in på dyra abonnemang. Konsumentverket uppmanar nu sajterna att skärpa sig och konsumenter att vara kritiska.

Konsumentverket har granskat sju annonssajter för hyresbostäder för att se hur de sköter sig. Granskningen gjordes efter år av anmälningar från konsumenter som har tecknat dyra betalabonnemang på sajterna utan att själva ha förstått det.

Granskningen har visat att alla sju sajter bryter mot marknadsföringslagen på ett eller annat sätt. Man har exempelvis kontrollerat hur tidigt i processen som kunden får svar på frågor som vad det kostar att anmäla sig på sajten, vad som ingår i avgiften och om det går att ta tillbaka anmälan.

Sajterna informerar inte tydligt om sina villkor och avgifter

Många brister handlar om att sajten inte informerar kunderna som de ska. Enligt Maria Nilsson, som är jurist på Konsumentverket, måste förköpsinformation vara lätt för kunderna att hitta innan de registrerar sig och godkänner några villkor. Att få informationen först vid köpet är alldeles för sent.

– Mycket handlar om att det inte finns tydlig information om pris, vad tjänsten innehåller eller om ångerrätten. Allt sådant ska framgå tydligt redan från början, säger Maria Nilsson.

På många av annonssajterna blir kunderna utlovade en kostnadsfri registrering, men får ingen möjlighet att ta kontakt med hyresvärdarna för bostadsannonserna förrän de uppgraderar sitt medlemskap. Denna uppgradering kostar omkring 349 kronor i månaden, och det är alltså först efter denna uppgradering som kunden verkligen kan söka bostad.

Bolagen rättar sig och kommer att följas upp

Företagen bakom annonssajterna har nu fått tillsynsbrev av Konsumentverket med en uppmaning att rätta till felaktigheterna. Maria Nilsson berättar att ett av bolagen har gjort åtgärder efter kritiken och att de övriga troligtvis kommer att rätta sig efter fortsatt dialog.

Även om företagen verkar tillmötesgående till förslagen påpekar flera av dem att informationen som efterfrågas redan finns, om än lite undangömt.

Ändringarna ska sedan godkännnas av Konsumentverket, och efter ett halvår kommer en uppföljning att göras. Återstår liknande fel efter den tiden kan företaget hamna i rätten.

Kontrollera sajtens trovärdighet innan du godkänner något avtal

För att undvika att bli lurade är det viktigt att bostadssökande försäkrar sig om att annonssajten är seriös. Maria Nilsson råder konsumenter att vara kritiska och googla på sajtens namn för att se om andra har haft problem. Man kan också kolla upp organisationsnumret och om det finns kontaktuppgifter till sajten.

Sedan ska du självklart även se till att förstå villkoren innan du godkänner något avtal, uppmanar Maria Nilsson.

Joakim Ryttersson
Skribent Joakim Ryttersson Expert inom bostad & ekonomi [email protected]