Veckans läsarfrågor vecka 27

2 juli, 2020
  • 2 juli, 2020
en bunt brev sticker ut ur brevinkast på dörr

Om det inte går att eftersända posten till ett dödsbo kan man själv behöva ringa runt till de myndigheter och andra aktörer som skickar posten. Foto: Rawpixel.com/Shutterstock.com

I dag är läsarfrågorna av mycket blandade teman. Vi tar upp hur det fungerar att eftersända post efter ett dödsfall, om köp vid ombildning kräver kontantinsats och hur du går till väga för att begära skadestånd från en andrahandshyresgäst.

Eftersändning av post vid dödsfall

Fråga: Min svärmor har avlidit och vi försöker nu få posten eftersänd. Skatteverket eftersänder bara för deras egen post. Adressändring går inte för hon bodde på ett äldreboende. Hur gör vi? Är det bara att ringa runt till alla och ändra?

Svar: I vanliga fall behöver man dels kontakta Skatteverket för att ändra adressen för deras post, dels beställa eftersändning för övrig post hos Svensk adressändring. Men om din svärmor bodde på ett äldreboende verkar det som att ni själva behöver kontakta dem som skickar post till den som avlidit. En alternativ lösning är att höra ifall personalen på äldreboendet i fråga kan skicka posten vidare till en annan adress.

Köp vid ombildning kräver inte kontantinsats

Fråga: Bor i hyresrätt och det har bildats en bostadsrättsförening för att köpa loss fastigheten. Min lägenhet kommer troligen hamna på 1,2 miljoner med ett marknadsvärde på cirka 2 miljoner. Måste jag fortfarande betala kontantinsats på 15 procent? Banken får ju en väldigt bra säkerhet på mitt lån.

Svar: Nej, oftast behöver du inte betala 15 procent i kontantinsats när du köper din lägenhet vid ombildning till bostadsrätt. Detta just eftersom priset du köper lägenheten för i regel är lägre än marknadsvärdet, så din insats ligger i stället i själva lägenheten snarare än i pengar. Många gånger är det då möjligt att kunna ta bolån för hela köpesumman.

Ersättning för skadade möbler vid andrahandsuthyrning

Fråga: Om en lägenhet är uthyrd i andra hand och det uppstår skador på möbler, hur går man till väga för att få skadestånd från hyresgästen? Ska man skriva en lista med vad de kostar att köpa i dag och mejla över den, eller hur funkar det?

Svar: Ersättning för skador på möbler ska bestämmas utifrån möblernas marknadsvärde vid den tidpunkt då skadan skedde, eller vad det skulle kosta att reparera möblerna till det skick som de hade när skadan skedde. Det viktiga där är att hyresgästen ersätter hyresvärdens faktiska kostnader för skadan, och inte betalar för att hyresvärden ska få möbler i bättre skick än tidigare.

Att skicka en lista som räknar upp skadekostnaderna är ett bra sätt att gå till väga, helst med kvitton som styrker marknadsvärdet på möblerna eller reparationskostnaderna.

Evelina

Boende-skribent

evelina.grenehed@boupplysningen.se

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *

Vad du behöver veta om kommentarerna på BoUpplysningen