Råtta som springer längs med en list under ett eluttag.Izabelle Widensvärd har i flera år kämpat mot sin hyresvärd som undviker utlovad renovering, trots råttor, mögel och att hennes son som konsekvens fått astma av de undermåliga förhållandena. Nu efter pandemin väntas ärendet röra på sig igen. Foto: torook/Shutterstock

Bostadsmarknaden

I pandemins spår har flera allvarliga ärenden hos Hyresgästföreningen behövt skjutas upp, rapporterar Hem & Hyra. För Izabelle Widensvärd och hennes son har fördröjningen inneburit allvarliga konsekvenser.

Ambulanssjuksköterska Izabelle Widensvärd flyttade till en trea i Fåglavik hösten 2015 tillsammans med sin son. Men lägenheten var i uselt skick och hyresvärden vägrade ta tag i problemen.

Hyresvärden lovade att renovera

Lägenheten var i dåligt skick redan innan Izabelle Widensvärd skrev på hyreskontraktet, men hyresvärden hade lovat att både renovera och måla om innan Izabelle och hennes son skulle flytta in. Men så blev det aldrig.

Izabelle behövde kontakta hyresvärden upprepade gånger för att påminna vederbörande om lägenhetens dåliga skick. Trots upprepade försök valde hyresvärden att ignorera problemen – och löftet om renovering.

Hälsofarlig boendemiljö

Lösa golvmattor, kryp som bosatt sig i lägenhetens alla springor, dålig lukt och trasiga elkontakter är bara några av de saker som var fel med lägenheten redan från början.

Därefter blev situationen snabbt värre. Izabelle berättar om avloppsvatten i källaren, mögel i badrumsutrymmen och råttor i köket.

Boendestandarden gav sonen astma

Situationen eskalerade när den undermåliga boendestandarden gjorde sonen sjuk. Under hela perioden från och med 2015 blev han sämre och till slut visade det sig att han hade fått astma. Vid det här tillfället vände sig Izabelle till kommunen.

– Jag visste att tidigare hyresgäster hade anmält problemen till kommunen så jag tänkte att det skulle gå fort att få hjälp.

Miljöenheten på kommunen konstaterade snabbt att lägenhetens standard innebar en hälsorisk.

Pandemin satte stopp

Partment Bostads AB, Izabelles hyresvärd, uteblev från flertalet möten med Hyresgästföreningen och förhalade ärendet. Och när det blev tydligt att den enda möjligheten till att få hjälp var att ansöka om åtgärdsföreläggande i hyresnämnden slog coronapandemin till.

Coronapandemin med tillhörande restriktioner innebar att alla möten på plats behövde ställas in. När restriktionerna lättade besökte nämnden lägenheten och beslutade att hyresvärden måste åtgärda problemen med lägenheten innan årsskiftet – annars väntar ett vite om 25 000 kronor.

Joakim Ryttersson
Skribent Joakim Ryttersson Expert inom bostad & ekonomi [email protected]