Flerbostadshus i bakgrunden med flera myntstaplar i olika storlekar framför.Hyresgästföreningen har upplevt ett historiskt tapp när det gäller antalet medlemmar. Något som kommer att ge ett ekonomisk bortfall på 21 miljoner kronor. Foto: metamorworks/Shutterstock.com

Bostadspolitik

Hyresgästföreningen har haft det tufft under det gångna pandemiåret. De har tappat över 21 000 medlemmar på ett år. För Hyresgästföreningen innebär tappet ett ekonomiskt bortfall på 21 miljoner kronor, skriver Hem & Hyra.

Det har gått 10 månader sedan coronaviruset slog till i Sverige på allvar. Något som satte stopp för Hyresgästföreningens värvningsarbete. Hyresgästföreningen hade då till cirka 538 000 medlemmar. Men antalet medlemmar sedan coronapandemins utbrott har minskat med 21 419 personer jämfört med januari 2020.

Medlemstappet innebär 21 miljoner kronor i förlust

För Hyresgästföreningen innebär medlemstappet cirka 21 miljoner mindre kronor till deras verksamhet. Hyresgästföreningen har tappat medlemmar i organisationens alla regioner och Hyresgästföreningens förbundschef Erik Elmgren kan konstatera att det är det största bortfallet genom hela Hyresgästföreningens historia.

Tappet innebär att Hyresgästföreningen inte kommer att nå sina medlemsmål, utan missar målet med närmare 34 000 personer.

Men när det gäller årsstatistiken tillkom det 46 500 nya medlemmar mellan januari och december. De nya medlemmarna har man värvat genom telefonsamtal och digital rekrytering, vilket är två helt nya kanaler som man knappt arbetade med innan pandemin. 

Ser ljust ut ändå när det gäller framtida medlemmar

Enligt Erik Elmgren kommer det att se riktigt bra ut om de har möjlighet att fortsätta att rekrytera nya medlemmar digitalt även när de även kan komma igång med sin ordinarie verksamhet och träffa medlemmarna. Nettot av nya medlemmar kommer då att vara ännu större än vad det varit under tidigare år. 

Det är dock svårt att säga när man kommer att komma ikapp de tidigare medlemssiffrorna eftersom det beror lite på hur länge pandemin kommer att fortsätta. Om pandemin hade tagit slut nu kanske det skulle dröja ett till två år innan medlemsantalet var tillbaka på samma nivå som innan pandemins utbrott.

Under pandemin tog man hand om befintliga medlemmar

Under pandemin har Hyresgästföreningen framför allt satsat på medlemsvård. Det har till exempel handlat om att ringa upp människor och prata med dem. Det är många som sitter helt ensamma och behöver någon att prata med. Totalt har Hyresgästföreningen ringt  530 000 samtal.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall Boende-skribent alexandra.stenvall@boupplysningen.se