Privatekonomi

I början av april lanserade Skatteverket en ny funktion som underlättar för de som vill använda ROT-avdraget. Inloggad på Mina Sidor går det både att ställa frågor och ladda upp dokument. 

Den 12:e maj höjs ROT-avdraget tillfälligt från 30 % till 50 %. En ändring som kommer att gälla fram till nyår och som regeringen valt införa för att öka efterfrågan inom en krisande byggsektor. Totalt har 4,3 miljarder kronor satsats i vårändringsbudgeten på detta ändamål. 

Flera branschorganisationer var positiva till ändringen och ett flertal byggföretag har redan märkt av en ökad efterfrågan. Med ökad efterfrågan kan även Skatteverket förvänta sig ett ökat antal frågor och ärenden kring ROT-avdraget. Ärenden som, sedan början av april, enklare kan administreras via hemsidan. 

Frågor och bilagor via Mina Sidor

Den nya tjänsten innebär att utförare, ombud och köpare av ROT-tjänster kan ställa frågor inloggad på Mina Sidor. Där går det även att bifoga filer vilket kan underlätta för handläggning och administration. 

Tjänsten nås genom att inloggning sker på Skatteverket.se. Under fliken ”Fastigheter och bostad” finns information om fastighetsinnehav och relaterade tjänster. Längst ner på sidan finns länk till ”Fråga om rot och rut”. 

Ett meddelande kan lämnas på maximalt 5000 tecken och upp till 15 filer kan bifogas. I meddelandet anges om notifiering önskas, via mail, när Skatteverket har svarat. Ett svar som skickas via säkra meddelande och därmed nås via inloggning på hemsidan. Det går då att nå genom att klicka på namnet på den inloggade personen i menyn. 

Skatteverket anger att de ”testar funktionen” vilket kan innebär att de, efter utvärdering, ändrar dess funktion framöver. Hur länge den ska testas framgår inte. Skulle den bli uppskattad och ofta använd kanske liknande meddelandefunktioner kan ses inom andra skattefrågor i framtiden. 

Joakim Ryttersson
Skribent Joakim Ryttersson Expert inom bostad & ekonomi [email protected]