Konsumentverket genomför nu en granskning av företag som erbjuder flytt- och magasineringstjänster. Detta efter att över 900 klagomål kommit in mot företag inom branschen under de senaste 1,5 åren.
För många är det en självklarhet att anlita en flyttfirma vid flytt till en ny bostad. En tjänst som frigör tid och energi och som blir billigare tack vare att det omfattas av RUT-avdraget.
Att däremot enbart jämföra priser och inte kontrollera företagen i förväg kan resultera i oväntat höga fakturor och villkor som inte följs. Branschen har nämligen ovanligt många klagomål hos Konsumentverket. Bara under det senaste 1,5 åren har 900 anmälningar kommit in och mörkertalet är stort då många konsumenter inte väljer att anmäla oseriösa aktörer.
Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket, anser att det stora antalet anmälningar beror på att det finns många oseriösa företag som inte ens har tillstånd att bedriva sådan verksamhet.
- Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa företag i flyttbranschen, Konsumenter som drabbats känner sig utsatta och maktlösa.
Det stora antalet anmälningar har resulterat i att Konsumentverket beslutat att genomföra en granskning av 46 anmälda flytt- och magasineringsfirmor.
Krav på högre belopp än avtalat
Bland anmälningarna är det vanligaste problemet att flyttfirmorna gett en offert med ett fast pris men att ytterligare kostnader uppkommit i efterhand. Det har till och med uppstått situationer där konsumenten varit tvungen att betala extra för att få tillbaka ägodelar som flyttfirman packat in i flyttbilen, eller ens för att de ska komma på utsatt tid.
De oväntade, och höga, extrakostnaderna är så vanliga, inom anmälningarna, att det kan tyda på att flera företag satt det i system, säger Aziz till Dagens Nyheter.
– Utifrån våra anmälningar kan det vara så, med tanke på att det är väldigt många konsumenter som har drabbats av precis samma sak.
Saknar yrkestrafiktillstånd
Konsumentverkets granskning visar även att ett flertal av de 46 kontrollerade företagen saknade yrkestrafiktillstånd. Ett tillstånd som krävs för att få erbjuda tjänster inom yrkestrafik, exempelvis flytt av bohag.
Yrkestrafiktillståndet är ett lagkrav men något som många företag struntar i, vilket påvisats i flera undersökningar. Bland annat hade enbart hälften av kontrollerade flyttfirmor detta tillstånd när Hem & Hyra granskade branschen 2022.
Kontrollera och minska risken
I Konsumentverkets pressmeddelande kring granskningen anger de sex konkreta tips till konsumenter som planerar att anlita en flyttfirma. Tips som kan minska risken att oseriösa aktörer anlitas.
- Kontrollera yrkestrafiktillstånd
Tillståndet kontrolleras genom att företagets organisationsnummer anges i Transportstyrelsens söktjänst.
- Kontrollera recensioner
Läs vad andra skriver om företaget på Trustpilot eller Google Reviews. Det är även en fördel om det finns recensioner publicerade över en längre tidsperiod och inte enbart någon månad.
- Betala aldrig i förskott
Betalning bör alltid ske efter att flytten har genomförts. Detta förutsatt att konsumenten är nöjd med utfört arbete.
- Bohag 2010
Bohag 2010 är ett frivilligt regelverk som tagits fram i samarbete mellan flyttbranschen och Konsumentverket. Detta för att skapa säkerhet för både konsumenter och företag. Anlita därför alltid ett företag som anger sig följa Bohag 2010. Samtliga medlemmar i Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Möbeltransportörers Förbund följer detta regelverk.
- Skriftligt avtal
Använd alltid skriftligt avtal som både reglerar priset samt vad som ingår i tjänsten.
- Pris i förväg
Priset bör förhandlas i förväg, vara en fast summa och finnas i det skriftliga avtalet.
–Jag tycker att man hellre ska välja en väl etablerad aktör även om det kanske kostar lite mer, än att chansa / Hevi Aziz, Konsumentverket
Kommentarer