Med den nya funktionen ”samlingar” kan listor på bostadsannonser sparas och delas med andra användare på Hemnet. Det blir därmed enklare att bevaka bostadsmarknaden med vänner och familjemedlemmar.
Hemnet är Sveriges största bostadsplattform med hundratusentals bostadsannonser från säljare som vill nå en ökad synlighet på marknaden. Många besöker även Hemnet enbart utifrån ett intresse för bostäder och bostadsmarknaden. Detta utan att ha ett specifikt syfte att köpa eller sälja bostad.
Genom att skapa ett konto och logga in går det bland annat att följa värdeutveckling, spara favoriter och sökningar. I början av september infördes även en ytterligare funktion, samlingar.
Samla och dela tillsammans
En samling kan skapas inloggad i appen eller på hemsidan. I likhet med tidigare väljs favoritannonser ut genom att klicka på hjärtat på annonsen. Skillnaden är att den nu även kan läggas in i en samling.
Dessa samlingen kan sedan delas med andra som har konto på Hemnet. Alla som delar samlingen kan lägga till objekt och därmed gemensamt skapa en lista på intressanta objekt. Det går dessutom att kommentera de olika objekten så att övriga som delar samlingen ser dessa kommentarer.
Eftersom det går att skapa flera samlingar går det även att skilja mellan objekt som är relevanta för att kunna köpas och de som är intressanta att följa av andra orsaker. För de som regelbundet använder Hemnet, och tidigare delat länkar och skärmdumpar, blir det alltså betydligt enklare att dela annonserna via samlingar.
Färre väljer Hemnet
Den nya funktionen är en, av flera, förändringar som skett på Hemnet under 2025. Det som däremot fått störst medial uppmärksamhet är lanseringen av annonspaketet Max, vilket genomfördes i april. Ett annonspaket som kostar upp till 32 000 kronor vilket är en höjning med 11 000 kronor mot det tidigare största annonspaketet.
Med flera prishöjningar under de senaste åren har allt fler mäklare valt bort Hemnet till förmån för andra alternativ, som exempelvis Booli. En undersökning av SBAB visar att ungefär en fjärdedel av bostäderna i storstäderna säljs utan att de annonseras ut på Hemnet.
Men det beror inte enbart på högre priser hos Hemnet utan även på ett förändrat beteende hos köparna och hur de nås. Detta genom att allt fler mäklare jobbar med sociala medier på olika sätt och att bostäder i större grad marknadsförs via flera olika kanaler.
Kommentarer