På vissa bostadsportaler finns tusentals lediga lägenheter och det enda som krävs för att komma i kontakt med hyresvärdarna är ett konto. Det finns bara ett problem – annonserna är inte unika och besökaren binder upp sig på ett dyrt och krångligt avtal. Nu varnar Hyresgästföreningen sina medlemmar och Konsumentverket agerar mot ett av företagen.
Ett flertal ”bostadsportaler” samlar in information från externa källor, som exempelvis Blocket, och publicerar dessa annonser på sina egna webbplatser. De som besöker sidorna erbjuds allt från att ”kontakta värden” till att ”prenumerera” på uppdateringar. Oavsett binder sig besökaren upp på kostsamma abonnemang som inte ger tillgång till mer information eller funktioner än vad som kan nås gratis via de ordinarie bostadsplattformarna.
Att problemet är stort visar en sammanställning som Hemhyra.se har gjort över anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden och Konsumentverket från 2020 fram till idag. Den ”bostadsplattform” som fått överlägset mest antal anmälningar är Bostadslistan.se. Totalt har 107 anmälningar kommit in mot plattformen. På andraplats kommer Bostadshub.se som fått 45 anmälningar mot sig.
I mars valde Konsumentverket att agera mot Bostadslistan, som ägs av Reva Media AB, och beslutade att ”förbjuda företagets marknadsföringsmetoder”. Skulle företaget inte ändra sig kan ett vite dömas ut på 300 000 kronor. Det Konsumentverket framförallt vände sig emot var att många konsumenter tecknat löpande abonnemang, för 349 kronor per månad, utan att de tydligt fått information om detta i förväg.
Råd – Så undviks problemet
Hem & Hyra, som drivs av Hyresgästföreningen, har vid flera tillfällen publicerat artiklar om bostadsportaler med dyra månadsabonnemang och otydliga villkor. Några allmänna råd de ger för att undvika dessa portaler är följande:
- Googla namnet – Sök på bostadsportalens namn och se vad som är skrivet om dem online. Det kan exempelvis vara reportage, dåliga omdömen på Trustpilot eller artiklar från Konsumentverket.
- Kontaktuppgifter – Finns kontaktuppgifter och går företaget att nå? Finns organisationsnummer angivet?
- Villkoren – Är det lätt eller svårt att hitta villkoren för eventuella abonnemang?
- Vad anger villkoren? – Läs villkoren noga. Fråga någon om du inte förstår allt.
- Faktura – Välj att betala mot faktura för ökad säkerhet. Sker betalning med kort bör kreditkort prioriteras.
- Lurad? – Känner du dig lurad bör faktura bestridas. Kontakta banken om kortbetalning skett så att inte fler kortdragningar kan genomföras.
- Känns det misstänksamt? – Kontakta polisen på 114 14 så får de en bredare bild av problemet.
Kommentarer