Flytta

Utskriftsvänlig PDF

Att flytta kan vara en krånglig och förvirrande process och det kan vara svårt att veta i vilken ände man ska börja. Det är så många olika moment, vilket ska man göra först? Det kan också vara både fysiskt och känslomässigt ansträngande, men förhoppningsvis är det värt det i slutändan. Det underlättar stort att på förhand ha koll på de olika moment som ingår i flytten och vad som kan vara värt att veta. Det finns många saker som kan underlätta för dig som ska flytta och också ett antal tjänster och avdrag du kan utnyttja. I den här artikeln går vi igenom flytten steg för steg.

1. Skicka in din flyttanmälan

Så fort du vet datum för när du ska flytta så kan du flyttanmäla. Det kan du göra på flera hemsidor. Du fyller i uppgifter om ditt nya boende samt datum för inflytt på t.ex. Adressändring.se eller hos Skatteverket. På så vis folkbokförs du på din nya adress. Via Adressändring.se kan du också beställa till tjänster såsom eftersändning av din post och flyttkort som skickas ut till dina bekanta, så de får veta din nya adress.

2. Flyttpacka effektivt

Att packa ner sitt bohag, alltså alla sina saker, kan vara något av det krångligaste med hela flytten. Börja i god tid med att gå igenom dina förråd hemma och rensa ut sånt du inte längre behöver. Se det som ett utmärkt tillfälle för att rensa. Beroende på hur stor din bostad är och hur mycket saker du har kan du behöva börja olika tidigt, men tumregeln är alltid ju tidigare desto bättre.

Fråga dina vänner om de har några gamla flyttkartonger liggandes. Du kanske själv har några i källarförrådet. I så fall behöver du inte köpa i onödan, vilket är bra för både dig och miljön. Hittar du inga flyttkartonger så finns det billigt hos de flesta detaljhandlare, och annars kan du säkert gå till din lokala mataffär och be om några banankartonger.

Packa tidigt ner saker du inte behöver. Ett tips är att packa ner allt förutom det du verkligen behöver senast veckan innan flytten. Det du har kvar då är nödvändig utrustning för kök och badrum, städning och några uppsättningar kläder.

3 tips för en effektiv packning

  • Börja med rummen du spenderar minst tid i.
  • Spara sovrum och badrum till sist.
  • Passa på att rensa ut saker i samband med flytten.

Här kan du läsa mer om hur du flyttpackar effektivt.

3. Flyttstäda ordentligt

Se till att flyttstäda lägenheten ordentligt. Om du inte redan har fått det kan du antagligen få en checklista av din hyresvärd där du enkelt kan bocka av punkt efter punkt. Flyttstädningen involverar antagligen en del moment som inte ingår i din ordinarie städrutin. Vi rekommenderar att du väntar med flyttstädningen tills lägenheten är helt tom. Det är viktigt att detta blir ordentligt utfört, för annars kommer du antagligen få bekosta eventuell extra städning själv, då hyresvärden kommer att anlita en städfirma så att bostaden är i bra skick för nästa person som flyttar in.

Tänk på! Du har ofta rätt till RUT-avdrag när du anlitar en flyttfirma för flytt eller städning.

Det kan vara smart att redan när du flyttar in i en lägenhet dokumentera eventuella skador i form av sprickor, hål, gulnade lampknappar och dylikt, så att inte du ställs som ansvarig för dessa när du flyttar ut.

Tycker du att det är jobbigt eller stressigt att flyttstäda så kan själv du anlita en städfirma som gör jobbet åt dig. Bokar du detta en tid i förväg kan du komma undan ganska billigt, då de flesta tar betalt per kvadratmeter och du också har rätt till RUT-avdrag. Om du är intresserad av att använda dig av RUT-avdrag för flyttstädning kan du läsa mer om hur RUT-avdraget fungerar här.

4. Säg upp dina abonnemang

Du har antagligen en hel del olika abonnemang för olika tjänster kopplade till din bostad. Se över dessa i samband med din flytt, kolla vilka du kan ta med dig till din nya bostad, se vilka du behöver säga upp och framförallt – jämför olika abonnemang för tjänster för att se om det finns någonstans du kan spara pengar. Det finns ofta väldigt många olika abonnemang att välja på som alla är anpassade för olika vanor och användningsmönster. Det finns 8 huvudsakliga avtal som rör din bostad och, så se till att ha koll på dessa och vad du bör tänka på i samband med flytt av abonnemang.

Tänk på! Var noga med att säga upp avtal i tid så att du inte behöver betala pengar i onödan. Vissa avtal kan ha upp till 3 månaders uppsägningstid.

5. Byt adress på prenumerationer och tjänster

Om du har prenumeration på tidningar eller någon annan månatlig prenumeration så måste du höra av dig till tidningens kundtjänst och berätta din nya adress. För vissa tidningar och tidskrifter görs detta automatiskt när du adressändrar, men det är viktigt att du dubbelkollar för att vara säker. Detta inkluderar även andra tjänster som t.ex. linser från din optiker eller om du ofta köper kläder på internet så är det viktigt att ändra din leveransadress på hemsidan.

När du adressändrar, kolla vilka företag som hämtar adress från skatteverket och vilka som inte gör det. Gå igenom de företag du oftast får brev från och se till att du ändrar dina adressuppgifter hos dem.

6. Anmäl flytt till försäkringsbolag

Kontakta ditt försäkringsbolag och berätta om din flytt. De kommer antagligen fråga dig ganska mycket om bostaden då bostadens typ och storlek kommer påverka din hemförsäkring. Det finns många faktorer med boendesituationen som påverkar hemförsäkringen och är du osäker kan du lära dig mer om hemförsäkringar här.

7. Anlita en flyttfirma

Du kan anlita en flyttfirma som hjälper dig med själva flyttandet av bohaget. Har du ett mindre bohag och tillgång till egen bil kan det dock vara smart att höra runt bland några vänner och hyra ett släp. Det kan bli både billigare och roligare och de flesta ställer säkert upp och hjälper till i utbyte mot att du bjuder på pizza. Du kanske kan låna en bil av en vän eller hyra en skåpbil. Hyra släp och/eller skåpbil gör du ofta billigast på en närliggande bensinstation.

Vid ett större bohag, om du till exempel flyttar från villa eller mellan två större lägenheter, kan det dock vara smidigare att anlita en flyttfirma. Det kan vara alldeles för många tunga lyft för två personer och bli alldeles för många vändor för att det ska kännas rimligt att flytta på egen hand. Även vid anlitande av flyttfirma kan du använda dig av RUT-avdraget för att dra av en del av kostnaden.

Tänk på! Se till att boka flyttfirma eller flyttbil i god tid innan flytten så du inte står utan på flyttdagen.

3 saker att tänka på om du ska anlita en flyttfirma:

  • Hur stort är mitt bohag?
  • Hur långt ska jag flytta?
  • Kommer flytten innebära många tunga lyft?

Här kan du läsa mer om för- och nackdelar med de olika alternativen för flytthjälp.

8. Packa strukturerat i flyttbilen

Se till att du tänker strukturerat när du packar in dina möbler och lådor i flyttbilen. Börja med de största möblerna, såsom soffa och säng, och därefter mindre saker. Spänn fast möblerna med spännremmar så de inte skadas under flytt och lägg filtar eller liknande mellan möbler som kan skava mot varandra. Försök också att organisera flyttbilen så att du packar möblerna efter vilket rum de ska vara i.

Kommentera artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Vad du behöver veta om kommentarerna på BoUpplysningen