
När Energimarknadsinspektionen (Ei) granskade sju elbolag visade det sig att samtliga tog ut en olaglig brytavgift. I vissa fall fick kunderna betala ”tusentals kronor” oavsett hur långt det var kvar på bindningstiden.
Att välja ett fast elavtal innebär en trygghet i att månadskostnaden kan beräknas i förväg och att några ”prischocker” inte kan uppstå. Men bindningstiden medför även vissa risker och kostnader. Önskas det bundna elavtalet sägas upp i förtid har nämligen elbolagen rättighet att ta ut en brytavgift.
Brytavgiften anges i Ellag (1997:857), som ett tillägg sedan år 2023, och i lagtexten framgår att elbolaget inte får ta ut en avgift som är högre än den förlust som uppstår för dem när avtalet bryts i förtid. Det är alltså kostnader som uppstår utifrån att elbolaget köpt upp el i förväg för att på detta sätt säkra ett pris som sedan ligger till grund för de bundna avtal som kunderna tecknat.
I praktiken innebär det även att de kunder som har mixat elavtal bara ska behöva betala avgift för den del som är bunden. Dessutom anges det i lagen att någon administrationsavgift inte får tas ut av elbolagen vid förtidsuppsägning.
Det är hur elbolagen följer denna avgiftsstruktur som Energimarknadsinspektionen har granskat. Detta genom att kontrollera sju elbolag i Sverige, varav alla fick kritik. De granskade elbolaget var Affärsverken Energi, Berry Energi, Nordic Best Energi, Skellefteå Kraft, Smart el i Sverige, Svenska Elnätverket och Switch Nordic Green.
Orsaken att granskningen genomfördes var att ”flera kunder lämnat klagomål om brytavgifter”. Detta enligt Energimarknadsinspektionens egen nyhet om granskningen.
”Avgifter på tusentals kronor”
Energimarknadsinspektionen anger att ”några elhandelsföretag hade brytavgifter på tusentals kronor oavsett hur lång tid som återstod av avtalet när det sades upp”. Dessutom tog flera ut en administrationsavgift trots att det står i ellagen att detta inte är lagligt. Alla granskade elbolag fick kritik utifrån att avtalsvillkoren antigen delvis eller helt bröt mot gällande lagstiftning.
Ett av de elbolag som fick kritik är Skellefteåkraft, vilket Privata Affärer rapporterat om. Vid kontroll hade bolaget en tvådelad kostnad för konsumenter som valde att säga upp bundet avtal i förtid. Det ena var bolagets kostnad mot Nord Pool och det andra var en månadsavgift för kvarvarande månader på avtalet.
Kritiken mot Skellefteåkraft handlade om den sistnämnda avgiften, det vill säga månadsavgiften. Bolaget valde direkt att ändra på denna kostnad och Maria Nyström, affärsenhetschef för privata marknaden, förklarar varför de tidigare haft denna avgiftsstruktur.
- 2023 gjordes en granskning av just brytkostnaden och de avgifter vi hade med, och då var det okej,
Uppenbarligen gör Energimarknadsinspektionen en annan tolkning än tidigare och det är något som Skellefteåkraft direkt valde att följa genom att ändra avtalsvillkoren.
Fortsatt granskning under 2026
Eftersom granskningen visade på brister hos samtliga elbolag har Energimarknadsinspektionen valt att gå vidare och genomföra ytterligare granskningar under 2026. En granskning som kommer att genomföras av flera bolag och primärt ha fokus på att brytavgift enbart tas ut vid uppsägning av helt eller delvis bundna avtal. Dessutom kommer kontroll ske att denna avgift inte är på ett fast belopp utan verkligen speglar elbolagens ekonomiska förluster samt att ingen administrationsavgift tas ut. Vilka elbolag som granskningen kommer att utföras på anges inte.
Kommentarer