Bostadsmarknaden
Vi har intervjuat grundaren av mäklarbyrån Norban, Adrian Miller. Norban är en mäklarbyrå som använder digitalisering och ökad transparens för att utmana de traditionella mäklarbyråerna.
Med hjälp av sin portal som går att nå via deras egenutvecklade app och via hemsidan kan både säljare och spekulanter mötas och göra bostadsaffärer med hjälp av Norbans fastighetsmäklare. Man kombinerar helt enkelt vanligt traditionellt fastighetsmäklare med nytänkande och digitalisering.
Adrian Miller (grundare) E-post: [email protected] Linkedin: Adrian Miller Hemsida: Norban.se |
1. Beskriv kortfattat, vad är Norban?
Norban är en mäklartjänst som kombinerar en marknadsplats med ett fullskaligt mäkleri. Det betyder att vi gör det möjligt för bostadsägare att publicera sin bostad digitalt och nå köpare, utan kostnad, bindningstid eller exklusivitet. Så fort man är redo att syna intresset från spekulanter så kopplas våra egna mäklare in och sköter allt. Man kan helt enkelt testa marknaden förutsättningslöst och optimera sin affär, samtidigt som man får allt man förväntar sig (och mer) från en traditionell mäklare. Via vår app följer man hela upplevelsen och har full koll på varje steg.
2. Hur växte idén till Norban fram? Vilka brister såg ni i mäklarbranschen som kunde förbättras?
Mäklarbranschen har länge haft problem med kundförtroende, transparens och att kunna definiera värdeskapandet. Samtidigt har branschen haft incitament att inte digitaliseras/förändras, eftersom de vill behålla idén av att mäklarens roll är smått magisk. Branschen har även gjort det svårt att bli till salu, vilket är synd då över 40% av alla bostadsägare funderar på att sälja eller kan tänka sig att sälja om de får rätt bud. Genom att öppna upp bostadsmarknaden kan man öppna upp flyttkedjor och rörligheten mellan boenden – något som både säljare och köpare tjänar på. För att möjliggöra detta behövde vi kombinera det bästa av digitala marknadsplatser och tjänster med det bästa av fastighetsmäklarservice. Idén till Norban skapades från insikter från branschen och global research på hur framtidens bostadsmarknad kommer se ut. Här är det tydligt att branschen kommer digitaliseras och demokratiseras – man behöver kunna möta kundbehov från samma sekund som en bostadsägare är nyfiken på nästa boende.
Om man jämför med LinkedIn – väldigt många är synliga med sin professionella profil på LinkedIn fast de inte nödvändigtvis söker jobb just nu. Men, det är smart att vara tillgänglig och synlig på LinkedIn för att optimera sitt nätverk och möjlighet att få erbjudanden. På samma sätt ger Pre-Market bostadsägare möjlighet att optimera sin affär, oavsett om man ska sälja snart eller i framtiden.
3. Hur skiljer ni er från de traditionella mäklarfirmorna?
Du kan bara anlita en traditionell mäklare när du är redo att signera ett exklusivt förmedlingsuppdrag med bindningstid och ensamrätt. Den traditionella mäklaren använder den öppna marknaden för att nå köpare och mäklarens arbete är svårt att följa. Att anlita en traditionell mäklare är alltså något man gör väldigt sent i den personliga säljresan, och det tenderar att bli stressigt att få sin bostad såld. Med Norban kan du från samma sekund du är intresserad av marknaden börja din säljresa och bygga intresse. Samtidigt ger vi tryggheten och transparensen av att hela vägen följa säljresan via vår app. Som en effekt av vår modell lyckas vi sälja nästan 50% av våra bostäder innan de ens når Hemnet, en traditionell mäklare är långt ifrån lika effektiv på att skapa affärer – en riktigt duktig storstadsfirma kanske når 20% affärer innan Hemnet.
4. Ni har valt att erbjuda fasta mäklararvoden samt att publicera er prislista offentligt. Vilka är de största fördelarna med det?
Transparens är viktigt för oss, och när man anlitar Norban får man samma service oavsett vem av våra mäklare man får/väljer. Det betyder att vi som bolag kan och vill erbjuda alla kunder samma pris. En traditionell mäklarfirma låter enskilda mäklare ta olika betalt, vilket indikerar att när man väljer en traditionell mäklare så väljer man oftare en person, inte ett företag. För oss handlar det om att ge alla våra mäklare samma verktyg och förutsättningar att nå bästa resultat.
5. Varför tror ni att andra mäklarfirmor inte är lika transparenta med sina arvoden?
De låter helt enkelt enskilda mäklare i samma firma ta olika betalt, och därför kan de inte visa upp sina arvoden. En kund vet därför aldrig vad det kostar innan de har träffat en enskild mäklare. Mäklare kan även jobba med olika slags arvodesstegar vilket gör det ännu svårare att förstå vad tjänsten kostar, och dessutom skapa förtroendeproblem gällande värderingen av bostaden.
6. Vilka är de största fördelarna som fastighetsmäklarna har som arbetar på Norban gentemot mäklare som arbetar på traditionella mäklarfirmor?
De har ökad trygghet i sin kompensation. De har tusentals kunder som kommer till oss digitalt vilket gör att vi inte behöver jaga kunder. De har ett helt techbolag bakom sig där matchningsalgoritmer och ett stort kundflöde gör att många bostäder säljs innan de ens når Hemnet. De kan ge kunder en bättre upplevelse genom att jobba i vårt egna CRM-system som är kopplad till kundens app.
7. Kan du berätta lite kortfattat om er app?
I appen kan man publicera sin bostad. Följa intresset på bostaden. Följa och läsa på om varje steg i processen. Enklare kommunicera med mäklaren och vår support. Helt enkelt få en mäklarupplevelse som det borde funka 2023.
Vi tackar för intervjun
Vi tackar Adrian Miller för intervjun. Det skall bli spännande att följa uppstickaren Norbans framfart på bostadsmarknaden. Vi på Boupplysningen.se håller helt med om att transparens och digitalisering är två nycklar i utvecklingen av en bättre fastighetsmäklartjänst.
Kommentarer