
Redan sex månader efter lansering hade Kökoll cirka 10 000 användare. Nu utmanar de på allvar den än så länge dominerande aktören, Dibz, i kampen om användare som uppskattar automatiserade bostadsköer.
När Dibz, under sommaren 2021, lanserades sin tjänst för att automatiskt stå i över 100 bostadsköer var de ensamma om detta i Sverige. De fick snabbt in riskkapital för att snabbare kunna expandera och många privatpersoner valde att skapa ett konto hos Dibz. Bara mellan 2021 och 2022 ökade omsättningen med x20 och enligt en av medgrundarna fick de ”en ny användare var 10:e minut”.
Betaltjänsten innebär att privatpersoner enbart behöver skapa ett konto och registrera sig varpå Dibz sedan registrerar personen i bostadsköer och uppdaterar informationen löpande.
Idag finns över 200 bostadsköer kopplade till tjänsten och över 100 000 personer använder den för att öka sina chanser att hitta en bostad att hyra.
Kökoll utmanar med gratistjänst
Med lanseringen av Kökoll har Dibz fått en tydlig konkurrent. En konkurrent som på flera ställen på deras hemsidan beskriver skillnaden mellan dem och Dibz samt hur privatpersoner enkelt kan ”byta från Dibz” till Kökoll.
I en intervju till Breakit säger Alexander Schultz, medgrundare av Kökoll, att Dibz har ”plogat upp en ny marknad” men att grundarna av den nya tjänsten inte tycker att det är ”skäligt att ta betalt för att stå i köer”. Därmed erbjuder de istället en gratistjänst.
Snabb tillväxt
Företaget grundades i januari i år och ägs av utvecklingsbyrån Third Act samt personen bakom idén till Kökoll, Truls Borgvall. Detta efter att Third Act upptäckt Truls Borgvalls idé när han visade den på TikTok. Sex månader efter att företaget grundades hade Kökoll cirka 10 000 användare, enligt Schultz.
Vi har fått en så bra start man kan få. Det verkar verkligen som att vi har träffat rätt
Den stora skillnaden mot Dibz är att Kökoll är gratis att använda så länge som enbart grundfunktionerna önskas. Den så kallade ”freemiummodellen” innebär däremot att extratjänster kan tecknas mot vissa avgifter.
Exempelvis kan användarna betala för olika AI-verktyg, som automatiskt hittar bostäder som passar användaren och ansöker om intressanta bostäder.
På hemsidan anges även tjänster och funktioner som är under utveckling men som än så länge inte är tillgängliga. Bland annat förväntas Kökoll framöver kunna erbjuda parkeringsköer, direktansökningar till lägenheter och kartvy över lediga bostäder.
Kommentarer