Anlita mäklare

Utskriftsvänlig PDF

Ett viktigt steg i försäljningsprocessen är att hitta en mäklare som kan hjälp dig med försäljningen. Att anlita en mäklare är frivilligt men kan underlätta försäljningen. Innan du anlitar en mäklare är det en bra idé att fundera över exakt vad du behöver hjälp med, vilka krav du ställer på mäklaren och vilka övriga önskemål du har.

1. Hitta intressanta mäklare i ditt område

De flesta väljer att anlita en mäklare som är verksamma i det område där du säljer en bostad. Fördelen med detta är att mäklaren har koll på området och kanske redan har intressenter från tidigare försäljningar.

Jämför mäklare innan du anlitar en

  • Jämför och anlita bästa mäklaren
  • Välj mäklaren som är bäst för sig
  • Rätt mäklare ger högre försäljningspris
Anlita mäklare
HittaMäklare.se
  • Gratis jämförelsetjänst för mäklare
  • Få bättre försäljningspris
  • Se vad andra kunder sagt om mäklaren
Anlita mäklare

2. Bestäm träff med några olika mäklare

När du hittat några intressanta mäklare i ditt område kan det vara en bra idé att bestämma träff med flera olika mäklare. Exempelvis kan du boka in en första träff med 3-4 mäklare från olika mäklarbyråer.

Tänk på! Ett första möte med en mäklare är i regel kostnadsfritt. Det innebär inte heller att du måste anlita mäklaren.

När du anlitar en fastighetsmäklare som kan hjälpa dig med försäljningen av din bostad köper du en tjänst. En mäklare ska i regel kunna hjälpa och rådgiva dig under hela prospekteringstiden och finnas tillgänglig tidig morgon som sen kväll, under vardagar såväl som helgdagar. Tjänsten kan dock se olika ut hos olika mäklarfirmor. Därför är det bra att förbereda några frågor att ställa till samtliga mäklare.

Frågor du bör ställa till mäklaren

  1. På vilket sätt kommer bostaden att marknadsföras? I vilka medier planerar mäklaren att annonsera ut bostaden? Samt hur många annonser kommer publiceras?
  2. Hur tänker mäklaren att tidsplanen för visningar ska se ut? Hur många visningar tycker mäklaren är rimligt att ha och när bör de ske?
  3. Hur kommer budgivningen gå till och på vilka sätt ska spekulanterna kunna buda? Hur kommer rutinerna för återrapportering av bud se ut?
  4. Hur stort kommer mäklararvodet att vara och vad inkluderar det? Tillkommer ytterligare ersättningar? Vilka är betalningsvillkoren?

3. Bestäm vilken mäklare som känns bäst

När du träffat några olika mäklare kan du enklare bestämma vem du vill anlita. Försök undvika att välja en mäklare enbart för att denne uppskattade högst försäljningspris och gå istället på ditt intryck av personen. Att sälja en bostad är en stor affär och därför är det skönt att ha en mäklare som du känner dig trygg med.

Tips! Du bör ställa dig själv frågan: Skulle jag köpa en bostad av den här personen?

På Boupplysningen finns en hel guide om vad du bör tänka på när du ska välja mäklare

4. Diskutera vad tjänsten innefattar

För att du ska få ut det du förväntar dig av mäklaren är det viktigt att diskutera just förväntningar. Detta är viktigt för att du ska förstå hur omfattande mäklarens tjänst är. Prata om vad mäklaren ska få i mäklararvode och vad som händer om bostaden inte blir såld. Det är även viktigt för att du ska ta reda på vad som förväntas av dig som säljare.

5. Gör bakgrundskoll och anlita mäklaren

För att få arbeta som mäklare krävs det en mäklarlicens. Denna mäklarlicens kan bli fråntagen om en mäklare missköter sig. För att säkerställa att den mäklare du anlitar faktiskt får erbjuda denna tjänst kan du ta hjälp av Fastighetsmäklarinspektionens register. Där kan du enkelt söka efter mäklarens namn och se om denna har licens.

Skriv ett uppdragsavtal

Om mäklaren har full licens kan du gå vidare och anlita mäklaren. Ni skriver då ett uppdragsavtal med mäklarens åtaganden. Se till att läsa igenom detta avtal och säkerställa att du förstår vad det innebär. Vad som kan vara bra att vara extra uppmärksam på är:

  • Ensamrättstid. Den mäklare du anlitar har i regel ensamrätt på att sälja bostaden. Denna får dock inte vara längre än tre månader.
  • Mäklararvodet. Vad mäklaren ska få betalt bör stå skrivet i uppdragsavtalet. Detta borde inkludera provision, ersättningskrav och betalningsvillkor.
  • Uppsägning. Om du inte vill gå vidare med försäljningen kan du säga upp avtalet. Vilka villkoren som gäller för uppsägning bör dock stå med i uppdragsavtalet.

När du anlitat en mäklare kan denna hjälpa dig sätta upp en plan inför försäljningen. Nästa steg är då att börja förbereda för visning.

Värdera din bostad inför försäljning Förbered för visning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

14 Relaterade frågor & svar

Iwa Grip skriver:

Ska ett samboavtal tas upp vid den slutliga försäljningen av en bostadsrätt? Är mäklaren skyldig att även ha samboavtalet och tex skuldebrev med då affären görs upp?

Tack på förhand!

Lovisa Biwall Sandberg skriver:

Hej Iwa!

Tyvärr vågar jag inte riktigt svara på din fråga om samboavtal och skuldebrev vid försäljningen av en bostad.
För att du ska få de bästa möjliga svaren på dina frågor rekommenderar jag dig istället att vända dig till din mäklare eller en jurist .

Lycka till!

Mikael Karhiniemi skriver:

Hej,
Jag har ett kontrakt med en mäklare där avtalstiden med ensamrätt upphör 2018-07-16 angående en försäljning av en bostadsrätt.

Sedan står det följande: Om någon av parterna önskar att uppdraget ska upphöra vid utgången av den avtalade giltighetstiden ska han underätta den andre om saken senast 10 dagar dessförinnan. Om sådan underrättelse inte lämnats löper avtalet, efter den ursprungligen avtalade giltighetstiden, därefter tillsvidare utan ensamrätt och med en ömsesidig uppsägningstid om 10 dagar.

Om bostadsrätten inte blir såld innan 2018-07-16 och jag har underrättat (inom de stipulerade 10 dagarna) mäklaren att jag ej vill gå vidare med försäljningen.
Kommer jag då att behöva betala någon ersättning till mäklaren?

Filip Svensson skriver:

Hej Mikael,
Om du kommer behöva betala ersättning beror på vad ni avtalat om. När avtalstiden löpt ut kan mäklaren endast begära ersättning för kostnader som stått angivna i avtalet. Det skulle exempelvis kunna vara annonsering eller resekostnader.

Helena skriver:

Hej! Jag planerar att sälja min bostadsrätt i februari, och har skrivit avtal med en mäklare för ca 1 månad sedan. Det jag undrar är om jag har rätt att ändra mig angående mäklararvodet, alltså hur stort/vilka villkor som gäller, och när jag isåfall kan göra det?

Hej Helena,

Nej, ett kontrakt är ett kontrakt och det gäller så länge som det står i kontraktet att det ska gälla (ofta 3 månader). Däremot kanske mäklaren kan tänka sig att omförhandla kontraktet. Tex från en hög fast provision och liten rörlig till en med lägre fast provision och högre rörlig. Det är dock upp till mäklaren att avgöra.

Patricia skriver:

Hej,
Jag undrar vad som gäller om jag lyckas sälja min lägenhet själv till någon bekant och den endast ligger ute på kommande försäljning? Dvs, gäller mäklarens ensamrätt så att han får arvode ändå i det fallet?

Christoffer - BoUpplysningen.se skriver:

Du menar att du säljer din lägenhet utan mäklarens hjälp innan ni ens har lagt ut bostaden till försäljning på tex Hemnet? Allt här beror på vad som står i ert kontrakt. Det är vanligt att det står att mäklaren får tillgodoräkna sig provision för försäljning av bostaden som sker från kontraktets tidpunkt till tex 3 månader framöver. Detta oavsett sen hur den säljs. Du kan förmodligen diskutera detta med mäklaren och få avdrag för tex annonseringskostnader och liknande, som ni ändå inte kommer att behöva.

Richard skriver:

Hej,

Min granne i lägenheten ovanför har precis sålt sin lägenhet (som är identisk med min). Jag funderar nu på att sälja min lägenhet. Jag undrar därför om det är möjligt att ringa dennes mäklare och enbart be om kontakt uppgifter till personen som lade det näst högsta budet? Givetvis mot ett mindre arvode till mäklaren.

På detta sätt slipper jag annonsering och allt arbete kring det och dessutom det fullständiga mäklararvodet. Får man gå tillväga på detta sättet? (lagligt och etiskt)

Christoffer - BoUpplysningen.se skriver:

Ja, du kan absolut fråga. Jag gjorde samma sak när jag sålde min lägenhet för ett par år sedan. Det är däremot långt ifrån säkert att mäklaren kommer att ge dig kontaktuppgifterna. Ett alternativ, som jag erbjöd, var en ”finders fee” om det visade sig att personen i fråga sedermera köpte lägenheten. Mäklaren kommer förmodligen säga att hen kan sälja lägenheten åt dig istället och då självklart ringa 2:an. Du har tur om du får uppgifterna gratis.

Daniel Eriksson skriver:

Om man bara använder mäklaren för förmedlingsuppdraget, alltså att skriva kontrakt, ta hand om handpenning och försäkringar.
Hur mycket skiljer priset då?

Christoffer - BoUpplysningen.se skriver:

Det är mycket svårt att säga eftersom det beror på mäklarfirma, bostadens värde etc. Men det rör sig om några tiotusen kr.

Sri skriver:

Hej,,
Undrar om de är rätt pris för att betala 40,000 SEK till mäklare för at sälja en 2 rum & kök böstadsrätt lägenhet i Göteborg(Hisingen)??

Christoffer - BoUpplysningen.se skriver:

40.000 kr är inte ett orimligt eller ovanligt mäklararvode, generellt sett. Det beror förstås på hur mycket bostaden väntas säljas för. Vad tar andra mäklare i närområdet?

Vad du behöver veta om kommentarerna på BoUpplysningen