Uppdaterad: 19 september, 2022
Swedbank grundades 1997 och är idag en av Sveriges storbanker. Fördelarna finns bland annat i välutvecklade digitala tjänster och tillmötesgående kundtjänst genom telefon, internet och bankkontor.
Innehåll
Swedbanks ansökningsprocess
För att ansöka om bolån kan fylla i ett formulär på deras hemsida. Formuläret bygger på information angående ditt bolån, din ekonomi och information om ditt hushåll. Du kan även ha ett fysiskt bankmöte vilket du kan boka via hemsidan.
Enklast är att ansöka via internet och sedan ta eventuella oklarheter med deras mycket välutvecklade support eller vid ett personligt bankmöte. Handläggningstiden varierar beroende på komplexiteten i affären, men kan ta några dagar eller några veckor.
- Fysiska bankkontor
- Välutvecklad internetbank
- Bra support
- Tillåter sällan betalningsanmärkningar
Swedbanks produkter utöver bolån
Swedbank erbjuder helhetslösningar vid bostadsaffärer och har bland annat överbryggningslån. Överbryggningslån är till för dig som säljer och köper bostad samtidigt och hjälper dig att finansiera ett dubbelt boende under perioden.
Man erbjuder även försäkringar för ditt lån ifall att du av olika anledningar skulle förlora din arbetsförmåga. Ett så kallat låneskydd ska täcka dina lånekostnader även om du tappar din inkomst så att du kan bo kvar som vanligt.
Swedbanks ränterabatter
Swedbank har ränterabatter som främst baserar sig på hur mycket affärer du har samlat i banken sedan innan. Någon tydligare specifikation återfinns inte, men en rad faktorer ligger till grund för din räntesättning. Därför kan du som tidigare är stor kund hos Swedbank ha goda möjligheter till flera ränterabatter på ditt bolån.
Swedbanks räntor & kostnader
Swedbank har en konkurrenskraftig ränta men är generellt inte i toppskiktet när det kommer till boräntor. Eftersom att räntan sätts vid det personliga bankmötet så beror det dock på vilka andra affärer och liknande du har hos banken.
Därför kan räntan variera beroende på din privatekonomi, för mer information kan du kontakta Swedbank.
Swedbanks support
Swedbank har en mycket bra supportverksamhet.
- Telefon. På telefon kan du nå Swedbank dygnet runt alla dagar i veckan.
- Facebook. Du kan ställa frågor kring banken via Facebook, som besvaras som ett vanligt meddelande till banken.
- Bankmöte. Du kan även boka möten i deras fysiska kontor om du behöver personlig rådgivning, detta kan du ansöka om via hemsidan.
Swedbanks villkor & krav
Swedbank har vissa villkor och krav för sina bolån. Dels behöver du vara över 18 år för att få ta ett lån, utöver det behöver du ha en god kreditvärdighet. De gör även en kreditupplysning där du inte får ha tidigare betalningsanmärkningar. Bedömningen är till stor del individuell, men de tar sällan ”risker” i sin utlåning.

Kommentarer