Hyra ut bostad till företag

Utskriftsvänlig PDF

Att hyra ut en bostad till ett företag fungerar på samma sätt som att hyra ut till en privatperson. Du behöver, likt andrahandsuthyrning till privatperson, godkännande från din bostadsrättsförening eller hyresvärd för att få hyra ut din bostad till ett företag. Det finns både för- och nackdelar med att hyra ut din bostad till ett företag.

1. Ansök om tillstånd att hyra ut bostaden

Innan du kan hyra ut din bostad krävs det att du får tillstånd att hyra ut i andrahand. Beroende på vilken sorts bostad du planerar att hyra ut kan tillståndet fås på olika sätt. Vad som generellt gäller för alla bostäder som kräver tillstånd att hyra ut är att du har giltiga skäl. Du kan läsa mer om hur du ordnar ett tillstånd för uthyrning i vår guide om andrahandsuthyrning för respektive bostadsform:

Vad som kan vara bra att tänka på vid uthyrning till företag är att vissa hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar vill veta vem som ska bo i bostaden. Kontakta den du ansöker om tillstånd hos eller hör med företaget du planerar att hyra ut till.

Fördelar och nackdelar med att hyra till företag

Att hyra ut sin bostad till ett företag har både fördelar och nackdelar. När du fått tillstånd att hyra ut din bostad kan det därför vara bra att göra en avvägning om du ska gå vidare med företaget du hittat eller om du istället ska vända dig till en privatperson. Detta kan då vara bra att tänka på:

Fördelar

  • Du får oftast bättre betalt av företag, dock måste du alltid ta ut en skälig hyra
  • Företag har oftast bättre betalningsförmåga
  • Ofta hyr företag bostäder åt veckopendlare som endast bor där på vardagar. Detta kan innebära mindre slitage på din bostad

Nackdelar

  • Om det skulle uppstå en tvist kan ett företag vara en väldigt kraftfull “motståndare”
  • Det kan vara svårt att veta vem som faktiskt ska bo i bostaden

2. Annonsera att du hyr ut din bostad till företag

Det är i regel inte särskilt svårt att hitta en privatperson att hyra ut din bostad till. Att hitta ett företag kan däremot vara lite knepigare. Förutom att höra runt bland vänner och bekanta kan du också vända dig till bostadsförmedlingssidor som specialiserat sig på att hyra ut just företagslägenheter.

Få hjälp att annonsera mot företagare

  • Hjälp att hitta och granska hyresgäster
  • Slipp papperskrångel med digitala hyresavtal
  • Garanterade hyresutbetalningar
Skapa annons

3. Skriv ett omfattande andrahandskontrakt

Om du väljer att gå vidare med din uthyrning måste du skriva ett andrahandskontrakt mellan dig och företaget. Vissa företag har särskilda mallar för detta men du bör utgå från dig själv och vad du tycker är viktigt att ta med i avtalet. Det som står i andrahandskontraktet är i de allra flesta fall avgörande när det uppstått en tvist mellan två parter, därför bör du vara noggrann med hur du utformar det.

Tips! Vi har samlat allt du måste tänka på i en guide om andrahandskontrakt som kan vara till hjälp.

När avtalet är påskrivet kan du lämna över nycklarna och företaget kan då börja nyttja bostaden. Tänk på att du får inte besöka bostaden oannonserat om inte detta står i avtalet. Trots att det är en veckopendlare som bor i din bostad endast på vardagar får du alltså inte använda bostaden på helger när du tror att ingen är där.

Filip Svensson

Boende-skribent

filip.svensson@boupplysningen.se

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *

Vad du behöver veta om kommentarerna på BoUpplysningen