Så fungerar rutavdraget
Uppdaterad: 17 maj, 2022
Rut står för Rengöring, Underhåll och Tvätt. Avdraget innebär att du kan göra skattereduktioner för hushållsnära tjänster. I praktiken betyder det att du slipper betala 50 % av kostnaden då denna finansieras via skatt. Du har rätt till ett totalt avdrag på upp till 75 000 per år, med rutavdrag och rotavdrag sammanräknat.
Innehåll
Så ansöker du om rutavdrag
Du som beställare inte behöver ansöka om något rutavdrag. Det görs i stället av den som utfört det arbete du beställt. Kostnaden dras då direkt på fakturan från utföraren. Du behöver heller inte ansöka om något hos Skatteverket. Eftersom rutavdraget är en skattereduktion sköter Skatteverket detta åt dig.
Exempel: Städföretaget tar 100 kronor per kvadratmeter plus utkörningsavgift för flyttstäd. Din lägenhet är på 25 kvadratmeter. Din faktura blir då på 25 gånger 100 kronor för städning plus 200 kronor i utkörningsavgift. Alltså: (25 * 100) + 200 = 2700. Kostnaden för städarbetet är avdragsgill, men inte utkörningsavgiften. Städföretaget kommer då markera på fakturan vad de tar rutavdraget. I det här fallet kommer det bli hälften av kostnaden för städningen, alltså 1250 kronor. Din faktura slutar alltså på 2700 – 1250 = 1450 kronor.
Tänk på detta när du använder RUT-avdrag
Det är viktigt att du anlitar en utförare som är godkänd för f-skatt och alltså har en F-skattsedel. Du kan också anlita en privatperson med A-skattsedel. Du kan dock inte anlita någon närstående. Du kan inte heller anlita dig själv, om du skulle råka ha t.ex. ett städföretag.
Tänk på! Den du anlitar måste ha F-skattsedel eller A-skattsedel.
Det är också viktigt att veta att det endast är beställaren av tjänsten som har rätt till avdrag. Tjänsten måste också utföras där du bor eller delvis bor. Om till exempel din hyresvärd anlitar en städfirma (för att kompensera för otillräcklig städning) är det inte du som är beställare och har därför har du inte rätt till avdrag.
Vad innebär rutavdraget för dig?
I praktiken så innebär rutavdraget att du slipper betala 50 % av kostnaden då utföraren får denna kostnad finansierad via skatt. Effekten för dig i slutändan blir alltså i stort sett en 50-procentig rabatt. Hushållsnära tjänster är ett brett begrepp, men det finns 2 huvudsakliga kategorier av tjänster som ger rutavdrag och som är relevanta för dig i samband med din flytt.
- Avdrag för flyttjänster. Om bohaget som flyttas tillhör dig, flytten sker mellan bostäder du helt eller delvis ska bo i, som ligger inom EU, så har du rätt till avdrag. Det kan exempelvis vara om du anlitar en flyttfirma. Generellt är samtliga flyttjänster avdragsgilla, dock inte flyttjänster som utförs inom samma bostad, till exempel från ett rum till ett annat. Du kan få avdrag för flytt av bohag mellan lägenheter i samma byggnad och även flytt av bohag till magasin.
- Avdrag för städtjänster. Om städningen utförs i bostaden har du rätt till avdrag. Generellt ger all städning relevant för flyttstäd rätt till avdrag. Grovstädning med till exempel högtryckstvätt eller golvboningsmaskin ger inte rätt till avdrag. Ej heller rengöring av pool eller gemensamma utrymmen.
Vanliga frågor om Så fungerar rutavdraget
Det står för Rengöring, Underhåll och Tvätt. Idag omfattar dock avdraget fler tjänster än så.

Kommentarer
Om jag skulle anlita någon med f-skatt till löpande städning av lägenheten var 14 de dag såsom dammtorkning, dammsugning och torka golv även fönsterputsning varje vår.
Gäller rut-avdraget för samtliga tjänster
Företaget jag anlitade gör inte RUT-avdrag p.g.a att det belastar deras administration. Dom utför nästan 100% av sina tjänster åt företag och inte åt enskilda. Det här företaget är det enda som kan utföra snöskottning i samhället vi bor i, så det finns ingen annan att anlita. Finns det någon annan möjlighet att göra RUT-avdrag på som privat person?
Hej! Jag vill betala för städ åt mina föräldrar. Kan jag göra det då jag inte bor i deras lägenhet och få RUT på det?
Hej
Vi hyr att hus men behöver hjälp med fönsterputsning gäller RUT avdrag där
Vi är 74 resp 75 år
Vad gäller för rutavdrag vid tömning av bostad vid dödsfall av familjemedlem och avståndet är 60 mil
Om man hyr ut varje rum i en villa till olika personer hur fungerar rutavdraget då för städning? Har läst att gemensamhetsutrymmen inte ger avdrag, men räknas t.ex. kök och badrum in i detta i en villa som hyrs ut till olika personer?