Likvidavräkning
Uppdaterad: 8 juli, 2024
En likvidavräkning är en uträkning som påvisar hur stort belopp som köparen ska betala till säljaren på tillträdesdagen. I avräkningen finns exempelvis information om köpeskilling, betald handpenning samt övriga kostnadsposter som köparen ska betala till säljaren.
Innehåll
Upprättas på tillträdesdagen
När köpare, säljare och fastighetsmäklare träffas på tillträdesdagen ska bostadsaffären slutföras och köparen få nycklarna till sin nya bostad. Det är vid detta tillfälle, dvs tillträdet, som en likvidavräkning upprättas. Det är en uträkning som visar hur mycket köparen ska betala i slutbetalning. Likvidavräkningen är oftast uppdelad i tre delar, en för köparen, en för säljaren och en gemensam.
Poster som kan finnas med
De två poster som nästan alltid är med är köpeskilling och handpenning. Men det kan även förekomma ett flertal andra poster.
Köpeskilling
Köpeskilling ska alltid anges i både siffor och bokstäver. Det är från denna summa som avräkningen utgår ifrån, vilket visas i exempel längre ner i artikeln.
Handpenning
Handpenning betalas vanligtvis i samband med kontraktsskrivning vilket sker några dagar efter vunnen budgivning. Eftersom handpenningen redan är betald och är en del av köpeskillingen kommer den presenteras som en minuspost i likvidavräkningen.
Fastighetsavgift – (Fastighet)
Eftersom fastighetsavgiften betalas årsvis, av den som äger bostaden i början av året, har säljaren redan betalat denna summa för hela året. Köparen förväntas därmed betala en summa, till säljaren, som motsvarar fastighetsavgiften för de dagar som köparen äger fastigheten.
Exempel:
Köparen får tillträde till fastigheten den första oktober och säljaren har betalat 10 000 kronor i fastighetsavgift för helåret. Det är därmed 91 dagar kvar på året vilket innebär att köparen förväntas betala 2493 kronor. (10 000 / 365 * 91 = 2493 kronor)
Avgift till bostadsrättsförening (Bostadsrätt)
Om överlåtelse av en bostadsrätt exempelvis sker i mitten av månaden har säljaren vanligtvis redan betalat hela månadsavgiften för denna månad. I detta fall kommer likvidavräkningen ha med en post som motsvarar halva månadsavgiften till föreningen.
Exempel:
Köparen får tillträde till bostadsrätten den 10:e september och säljaren har betalat 6000 kronor i månadsavgift för september. Det är därmed 20 dagar kvar på månaden vilket innebär att köparen förväntas betala 4000 kronor. (6 000 / 30 * 20 = 4000 kronor)
Låne- och räntekostnader
Om köparen ska ta över bolån från säljaren kan det uppkomma kostnader som köparen eller säljaren därmed förväntas stå för. Det kan exempelvis handla om upplupna räntor.
Säljarens övriga avgifter
Säljaren kan ha driftskostnader på bostaden som betalats i förskott eller som skall betalas i efterskott. Dessa kostnader skall regleras i likvidavräkningen så att rätt person betalar för sin egen förbrukning.
Exempel på likvidavräkning
Här kan du ladda ner och kika på två stycken riktiga likvidavräkningar där vissa uppgifter är överstrukna med röd eller gul färg för att dölja vilken specifik affär det gäller. Du kan använda avräkningarna för att få en bild av hur en likvidavräkning ser ut i verkligheten.
Nedan visas hur en sammanställning på en likvidavräkning kan se ut. Detta ska enbart ses som exempel för att påvisa vilka kostnader och inbetalningar som kan omfattas.
Köpeskilling
2 500 000 Kronor | Tvåmiljonerfemhundratusen kronor |
Avräkning
Köpeskilling | 2 500 000 kr |
Varav handpenning erlagd 15 april 2023 | 250 000 kr |
Fastighetsskatt | + 6 000 kr |
Samfällighetsavgift | + 800 kr |
Total summa att betala idag | 2 256 800 kr |
Vad ska ingå på en likvidavräkning?
- Parter – Köpare och säljare ska anges med namn, personnummer och adress.
- Andel – Både köparens och säljarens andel av fastighet ska framgå.
- Överlåtelseobjekt – Tydlig information om vilket objekt som likvidavräkningen gäller för.
- Köpeskilling – Denna summa ska nämnas både i siffror och text.
- Avräkningssummor – Tidigare inbetalningar samt ytterligare kostnader (se exempel ovan).
- Datum och ort – Vid underskrifterna anges datum och ort då påskrift sker.
- Underskrift – Köpare och säljare skriver under avräkningen.
Det finns färdiga mallar för likvidavräkningen att ladda hem från internet som kan användas vid privat försäljning. Sker försäljning via en mäklare tar mäklaren fram passande likvidavräkning utifrån de individuella förutsättningarna.
Slutbetalning
Som visas ovan används likvidavräkningen för att beräkna exakt belopp som köparen ska betala till säljaren på tillträdesdagen. Avräkningen används därmed för att meddela köparens bank hur stort belopp som överföring ska ske på. När betalningen är genomförd upprättas ett köpebrev vilket kan liknas med ett kvitto på att slutbetalning har skett. Vid överlåtelse av bostadsrätt behövs dock inte något köpebrev.
Vanliga frågor om Likvidavräkning
Likvidavräkning är en sammanställning som visar hur mycket köparen ska betala till säljaren på tillträdesdagen.
Likvidavräkning påvisar hur mycket som ska betalas medan köpebrev är ett slags kvitto på att betalning har skett.
I första hand ska felaktigheter påtalas för mäklaren. Om det upptäcks i efterhand kan mäklaren anmälas till Fastighetsmäklarinspektionen. De avgör då om mäklaren ska få erinran, varning, bli avregistrerad eller inte få någon påföljd alls.