Pantsättning
Uppdaterad: 8 juli, 2024
När man tar ett bolån använder man sitt hus eller sin bostadsrätt som pant för lånet. Pantsättningen innebär att bostaden står som säkerhet för bolånet. Om man inte betalar sina amorteringar och räntekostnader kan banken gå via Kronofogden och tvinga fram en försäljning av bostaden.
Det är inte bara bostäder som kan pantsättas för lån, även bilar, klockor och andra värdesaker kan användas som säkerhet (pant) för ett lån.
Innehåll
Skillnader mellan hus och bostadsrätter
Om du pantsätter till exempel ett värdefullt smycke på en pantbank fungerar det så att du lämnar in smycket till pantbanken som säkerhet för ditt lån. Vid bolån är bostaden det som pantsätts. Av förklarliga skäl går det inte att lämna in din bostad rent fysiskt som pant. I stället används pantbrev och pantförskrivningar för att registrera en bostad som en säkerhet för ett lån.
- När ett hus pantsätts används pantbrev som fungerar som bevis för att huset står som säkerhet för ett bolån.
- När det gäller bostadsrätter registreras istället pantsättningen i bostadsrättsföreningens lägenhetsförteckning.
Bostadsrätter pantsätts med en pantförskrivning
För bostadsrätter finns inga pantbrev, istället görs en pantförskrivning, dvs en notering i bostadsrättsföreningens lägenhetsförteckning. Banken behöver då meddela bostadsrättsföreningen om att bostadsrätten är pantsatt så att de kan registrera pantförskrivningen i lägenhetsförteckningen. Detta meddelande kallas för denuntiation.
En del bostadsrättsföreningar tar ut en avgift vid pantförskrivningar, vilket i så fall måste stå i föreningens stadgar. Avgiften för en pantförskrivning är vanligtvis runt 500 kr, oavsett hur stort bolån man skall ta. I föreningens stadgar kan man läsa om hur stor avgift föreningen tar ut för pantförskrivningar.
När du köper en pantsatt bostadsrätt
Vid en bostadsrättsaffär ser mäklare och bank till att pantsättningen försvinner så att den nya ägaren inte tar över några lån. Detta sker i samband med tillträdet. Alla pantförskrivningar rensas alltså bort och den nya ägarens bank pantsätter bostadsrätter för den nya ägarens bolån.
Tänk på! Pantbrev används endast till hus, inte till bostadsrätter, där görs istället en pantförskrivning i bostadsföreningens lägenhetsförteckning.
Hus pantsätts med hjälp av pantbrev
Pantbrev är bevis på att du har gjort en så kallad inteckning i huset du äger. Pantbreven är utfärdade på ett visst belopp och den totala summan av dina pantbrev måste täcka in storleken på ditt bolån.
När du köper en bostad är den oftast redan pantsatt. Det innebär helt enkelt att den nuvarande ägaren har använt bostaden som säkerhet för sitt bolån, vilket de allra flesta bostadsägare har. De befintliga pantbreven övertar köparen.
Om det inte redan finns pantbrev utfärdade i bostaden du köper som motsvarar beloppet på ditt bolån, behöver du ta ut ett nytt pantbrev.
Exempel: För att finansiera sitt husköp ansöker Göran om ett bolån på 850 000 kronor. Det finns pantbrev utfärdade på huset av den tidigare ägaren som vid försäljningen löser in sina lån och överlämnar de existerande pantbreven till Göran. De redan existerande pantbreven motsvarar en summa på 750 000 kronor. Göran måste alltså ta ut nya pantbrev till ett värde av 100 000 kronor och lämna in dem till banken tillsammans med de gamla pantbreven som säkerhet.
Nuförtiden är de flesta pantbreven digitala så man behöver inte hantera dom manuellt, det sköts istället via datorn.
Tänk på! Köper du en fastighet är det viktigt att du får alla tidigare pantbrev överlämnade. Detta behöver du inte tänka på om du köper en bostadsrätt.
Pantbrev – kostnad och vem som kan ta ut nya
Lantmäteriet upprättar nya pantbrev. Oftast hjälper banken dig att skicka in en ansökan om inteckning till Lantmäteriet i samband med att du får ditt bolån beviljat. Det är bara den som är fastighetsägare och som har lagfart på fastigheten som kan göra en ansökan om att utfärda ett pantbrev.
En ansökan om en inteckning i bostaden innebär en viss kostnad för dig. Lantmäteriet tar ut en fast expeditionsavgift på 375 kronor för varje inteckningsärende. Utöver det ska du också betala en stämpelskatt som beräknas på pantbrevsbeloppet. Stämpelskatten för pantbrev är idag 2 procent av pantbrevsbeloppet.
I scenariot ovan måste Göran ansöka om pantbrev till ett belopp på 100 000 kronor. Kostnaden för Göran blir då den fasta expeditionsavgiften plus stämpelskatten. Expeditionsavgiften är 375 kronor och stämpelskatten blir 2 procent av 100 000 kronor, alltså 2 000 kronor. Den totala avgiften för Göran blir då 2 375 kronor.
Räkna ut kostnaden för att ta ut nya pantbrev
Här kan du enkelt räkna ut pantsättningsavgiften genom att fylla i bolånets storlek och värdet på befintliga pantbrev. I summan ingår också expeditionsavgiften på 375 kronor.
Kostnad för nya pantbrev
Mäklare och säljare kan ta reda på om bostaden är pantsatt
Hus
Det är Lantmäteriet som för register över de pantbrev som finns utfärdade på bostäder. Som spekulant på en bostad kan du inte begära ett utdrag ur registret om en bostad som du inte äger ännu. Det kan däremot en mäklare göra som har ett förmedlingsuppdrag att sälja bostaden i fråga. Den nuvarande ägaren av bostaden kan förstås också begära ut ett utdrag ur pantbrevsregistret. Har du frågor som rör ägarskap och pantbrev kan det vara en bra idé att vända dig till experterna på Lantmäteriet.
Bostadsrätt
För att ta reda på om en bostadsrätt är pantsatt kan man begära ett utdrag ur lägenhetsregistret. Det är endast bostadsrättsinnehavaren och mäklaren som kan begära ut ett sådant utdrag.
Kommentarer